شکایت از کارفرما بدون قرارداد

شکایت از کارفرما بدون قرارداد

شکایت از کارفرما بدون قرارداد

همه ما از اهمیت انعقاد قرارداد بین کارگر و کارفرما اطلاع داریم. و می‌دانیم که قرارداد کار یکی از اسناد و مدارک محکمه پسند در دعاوی میان کارگر و کارفرماست. اما متاسفانه گاها مشاهده می‌کنیم که برخی کارفرمایان قرارداد کار منعقد نمی‌کنند یا این که به همان قرارداد شفاهی بسنده می‌کنند. در این مواقع وقتی مشکل و اختلافی در روابط میان کارگر و کارفرما به وجود می‌آید، کارگر سردرگم می‌شود که باید چکار کند! اینجاست که پای مبحث مهم شکایت از کارفرما بدون قرارداد به میان می‌آید.

اگر از خانواده بزرگ و زحمتکش کارگران هستید، توصیه می‌کنم حتما تا انتهای این مطلب با موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه باشید. در این مقاله به طور کامل و مفصل به موضوع شکایت از کارفرما خواهیم پرداخت. و بررسی خواهیم کرد که آیا در صورت نبود قرارداد کار یا منقضی شدن آن، شکایت از کارفرما امکان پذیر خواهد بود یا خیر.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

تعریف کارگر و کارفرما از زبان وکیل

قبل از پرداختن به مبحث اصلی یعنی شکایت از کارفرما بدون قرارداد، بهتر است تعریفی جامع از دو مفهوم کارگر و کارفرما بیان کنیم. در این صورت شما متوجه خواهید شد که اصلا منظور ما از کارگر و کارفرما در اینجا، چیست.

وکیل کار موسسه حقوقی وکلای تلفنی با استناد به ماده 2 قانون کار، کارگر را اینگونه تعریف می‌کند: شخص حقیقی که در مقابل دریافت حق السعی از کارفرما، به درخواست او کار می‌کند. او همچنین با استناد به ماده 3 همین قانون نیز تعریفی جامع از کارفرما ارائه داده و می‌گوید: شخصیتی حقیقی یا حقوقی که کارگر در مقابل دریافت حق السعی از او و به خواست او و برای او، کار می‌کند.

 

اهمیت انعقاد قرارداد بین کارگر و کارفرما

قرارداد کار، قراردادی است که میان کارگر و کارفرما منعقد می‌شود. و به موجب آن تمام تکالیف و حقوق کارگر و کارفرما مشخص شده و به این ترتیب کارگر موظف می‌شود در قبال دریافت حق السعی مشخص، کار معینی برای کارفرما انجام دهد. بنابراین می‌توان گفت این قرارداد به نوعی باعث محکم‌تر شدن روابط کارگر و کارفرما خواهد شد.

با وجود این قرارداد تعهدات و حقوق هر یک از طرفین روشن و واضح خواهد بود. در نتیجه هر کدام از آن ها در صورت پایمال شدن حقوق خود به دلیل عمل نکردن طرف مقابل به تعهداتش، با استناد به این قرارداد از حق خود دفاع خواهد کرد.

علاوه بر این با وجود قرارداد کتبی، طرح دعوا و شکایت در محاکم قضایی و مطالبه حق به این روش نیز بسیار آسان‌تر خواهد بود. هرچند که شکایت از کارفرما بدون قرارداد یا بالعکس، امکان پذیر بوده و کارگر و کارفرما بدون داشتن قرارداد کتبی هم قادر به شکایت از یکدیگر هستند، ولی خب با وجود قرارداد قطعا اثبات ادعا در محاکم قضایی برای ایشان آسان‌تر خواهد بود

 

 

قرارداد کار

 

نکات طلایی در قرارداد کارگر و کارفرما

وقتی راجع به شکایت از کارفرما بدون قرارداد صحبت می‌کنیم، صرفا منظورمان عدم وجود قرارداد میان کارگر و کارفرما نیست! زیرا در بسیاری از مواقع، در ظاهر میان کارگر و کارفرما قرارداد تنظیم شده است. ولی این قرارداد به دلیل اصولی نبودن و نداشتن شرایط صحت قرارداد کار که در قانون به آن ها اشاره شده، عملا قابل استناد نیست.

از همین رو لازم دیدم چند نکته طلایی درباره قرارداد کار بگویم؛

  • قرارداد کار فقط زمانی صحیح و قابل استناد خواهد بود که موضوع آن، امری مشروع باشد.
  • موضوع قرارداد، نوع کاری که کارگر باید انجام دهد و انتظارات هر یک از طرفین از یکدیگر باید به صورت معین در قرارداد ذکر شده باشد.
  • کارگر و کارفرما در زمان انعقاد قرارداد یا پس از آن، نباید از نظر شرعی و قانونی از انجام کار یا تصرف در اموال خود، منع شده باشند.
  • قرارداد کار با این که نوعی قرارداد غیر تشریفاتی است و حتی اگر به صورت شفاهی منعقد شده باشد نیز قابل استناد است، ولی در صورت شفاهی بودن ممکن است در مراجع قضایی، مورد قبول واقع نشود.

 

چگونگی شکایت از کارفرما بدون داشتن قرارداد

در اینجای بحث سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا در صورت عدم وجود قرارداد کار کتبی و درست، امکان شکایت از کارفرما برای کارگر فراهم خواهد بود یا خیر؟! در پاسخ به این سوال باید بگویم که بله شکایت از کارفرما بدون قرارداد، مطابق قانون ایران امری ممکن و شدنی است.

و سوال بعد این که روش های شکایت از کارفرما بدون قرارداد، کدامند؟!

 

 

مشاوره حقوقی مشاغل سخت و زیان بار 
مشاوره حقوقی دعاوی کارگر و کارفرما
مشاوره حقوقی اداره کار 
مشاوره حقوقی امور اداری یا دولتی 
درباره ما 

 

روش اول شکایت از کارفرما بدون قرارداد

در روش اول شکایت از کارفرما بدون قرارداد که به روش حضوری معروف است، کارگر می‌بایست با در دست داشتن مدارک لازم به صورت حضوری به اداره کار، رفاه و تعاون اجتماعی مراجعه کرده و اقدامات لازم جهت ثبت شکایت را انجام دهد.

نکته: مدارک لازم برای شکایت از کارفرما بدون قرارداد عبارتند از مدارک مثبت ادعای کارگر و مدارکی که وجود قرارداد میان کارگر و کارفرما را ثابت می‌کنند.

 

روش دوم شکایت از کارفرما بدون قرارداد

روش دوم شکایت از کارفرما بدون قرارداد به روش غیر حضوری یا اینترنتی شناخته می‌شود. در این روش کارگر باید مراحل زیر را طی کند؛

  1. مراجعه به سامانه جامع روابط کار (parkar.mcls.gov.ir)
  2. ثبت نام در این سامانه
  3. ورود به سامانه و انتخاب گزینه "پنجره خدمات"
  4. ثبت دادخواست بدوی در پوشه اداره کل روابط کار


 

 

دعاوی اداره کار

 

وکیل کاربلد برای شکایت از کارفرما

شکایت از کارفرما بدون قرارداد، مشکلات و پیچیدگی های خاص خود را دارد. چون شما مثلا باید بدانید که جهت اثبات ادعای خودتان چه مدارکی ارائه دهید. یا باید از پروسه رسیدگی به دادخواست بدوی ثبت شده در سامانه مطلع باشید و بدانید بعد از ثبت دادخواست باید چکار کنید! در نتیجه به نظر من بهتر است با یک وکیل کاربلد، در این زمینه مشاوره حقوقی داشته باشید. و حتی در صورت نیاز وکالت پرونده خودتان را به ایشان بسپارید تا در کمترین زمان ممکن، ادعای شما را ثابت نموده و از پایمال شدن حقوقتان جلوگیری کند.موسسه حقوقی وکلای تلفنی در حال حاضر با جمعی از وکلای کار مجرب و متخصص در اقصی نقاط ایران، همکاری دارد. در نتیجه شما می‌توانید با خرید مشاوره حقوقی تلفنی موسسه ما، با یکی از کارآزموده‌ترین وکلای کار شهر و استان خودتان آشنا شوید و اطلاعات لازم برای شکایت از کارفرما را از ایشان دریافت نمایید. یا این که برای داشتن مشاوره حقوقی کاملا رایگان با وکیل کار، از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان موسسه ما استفاده کنید.

 

مرجع صالح برای رسیدگی به روابط کارگر و کارفرما

رسیدگی به اختلافات میان کارگر و کارفرما در حیطه وظایف اداره کار، رفاه و تعاون اجتماعی است. حال بسته به موضوع اختلاف، دعوای میان کارگر و کارفرما ممکن است در شورای اسلامی کار، هیات تشخیص و یا هیات حل اختلاف کار که از زیرمجموعه های وزارت کار هستند، مطرح شده و مورد رسیدگی و پیگیری قرار بگیرند.

 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.