ابطال مزایده و اعاده به وضع سابق

ابطال مزایده و اعاده به وضع سابق

ابطال مزایده و اعاده به وضع سابق

مزایده یکی از راه های برقراری عدالت است که قانونگذار قوانین و شرایطی برای آن در نظر گرفته است. مزایده در اصطلاح حقوقی عبارت است از: در معرض فروش قرار دادن مال و خرید آن توسط کسی که بالاترین قیمت را پیشنهاد دهد. قانونگذار همانطور که مزایده را برای برقراری عدالت در نظر گرفته است، در برخی حالات امکان ابطال مزایده را نیز برای اصحاب دعوا قرار داده است.

در ادامه مطلب درباره ابطال مزایده و اعاده به وضع سابق صحبت خواهیم کرد. در ضمن وکلای متخصص ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی آماده ارائه مشاوره حقوقی به صورت آنلاین و تلفنی هستند. در صورت عدم دریافت پاسخ پرسش خود در زمینه مزایده می‌توانید با موسسه تماس بگیرید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

ابطال مزایده در حقوق ایران

همانطور که گفته شد قانونگذار برای مزایده، اصول و قواعدی در نظر گرفته است. در نتیجه مزایده باید مطابق با این اصول و قواعد که در اثنای قانون به آن ها اشاره شده انجام شود. در غیر این صورت مزایده انجام شده باطل خواهد شد.

ابطال مزایده در حالت مذکور معمولا به درخواست ذی‌نفع انجام می‌شود. به طور مثال اگر شخص الف به طرح دعوای مالی در دادگاه به طرفیت شخص ب بپردازد. پس از اثبات ادعای شخص الف و طی مراحل قانونی و عدم پرداخت دین توسط شخص ب، دادگاه دستور توقیف اموال او را صادر خواهد کرد. مال توقیف شده نیز مسلما باید به فروش برسد تا شخص الف که محکوم له است بتواند حق خود را بگیرد. در این زمان مال توقیف شده به مزایده گذاشته می‌شود.

اکنون اگر مزایده طبق اصول و قواعد انجام نشده باشد، شخص الف می‌تواند تقاضای ابطال مزایده را مطرح کند. البته ابطال مزایده می‌تواند علل دیگری هم داشته باشد. اما این مورد یکی از اصلی‌ترین علل آن است.

 

مشاوره حقوقی ابطال مزایده

در چه مواردی می‌توان برای ابطال مزایده اقدام کرد؟

در رابطه با موارد ابطال مزایده می‌توان به ماده 136 قانون اجرای احکام مدنی استناد کرد. در این ماده بیان شده است:« در موارد زیر فروش از درجه اعتبار ساقط و مزایده تجدید می‌شود:

  1.  هر‌گاه فروش در غیر روز و ساعت معین یا در غیر محلی که به موجب آگهی تعیین گردیده به عمل آید.
  2.  هر‌گاه کسی بدون جهت قانونی مانع از خرید شود و یا بالا‌ترین قیمتی را که خواسته است رد نماید.
  3.   در صورتی که مزایده بدون حضور نماینده دادسرا باشد.
  4.   در صورتی که خریدار طبق ماده ۱۲۷ ممنوع از خرید بوده باشد.

شکایت راجع به تخلف از مقررات مزایده در موارد مذکور ظرف یک هفته از تاریخ فروش به دادگاه داده می‌شود و قبل از انقضای مهلت مذکور یا قبل از ‌اتخاذ تصمیم دادگاه (‌در صورت وصول شکایت) مال به خریدار تسلیم نخواهد شد».

همچنین به موجب ماده 146 قانون اجرای احکام مدنی:« هر‌گاه نسبت به مال منقول یا غیر منقول یا وجه نقد توقیف شده، شخص ثالث اظهار حقی نماید اگر ادعای مزبور مستند به حکم قطعی‌ یا سند رسمی باشد که تاریخ آن مقدم بر تاریخ توقیف است، توقیف رفع می‌شود».

بنابراین در صورتی که شخص ثالث درباره مال مورد مزایده ادعای مالکیت داشته باشد نیز امکان ابطال مزایده وجود دارد.

برای ابطال مزایده چه باید کرد؟

برای ابطال مزایده، شخص ذی‌نفع، محکوم علیه یا شخص ثالثی که ادعای مالکیت در رابطه با مال مورد مزایده را دارد، باید تقاضای خود را به صورت کتبی و همراه با مدارک و ضمائم به دادگاه یا اجرای احکام تقدیم کند. مدارک و ضمائمی که محکوم له یا محکوم علیه برای باطل کردن مزایده ارائه می‌دهند باید اثبات کننده علت تقاضای او باشند. در حالت دوم هم که شخص ثالث باید اسناد و مدارک مبنی بر اثبات مالکیت خود ارائه دهد.

برای اطلاع از مراحل دقیق ابطال مزایده می‌توانید از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان موسسه حقوقی وکلای تلفنی استفاده کنید.

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده ابطال مزایده

مرجع صالح برای رسیدگی به دعوای ابطال مزایده و به طور کلی تقدیم دادخواست ابطال مزایده، بسته به این که حکم مزایده از چه مرجعی صادر شده است متفاوت خواهد بود. اگر اقدامات عملیات اجرائی مزایده از طریق اجرائیات ثبت انجام شده باشد، دادخواست مذکور باید به دادگاه واقع در محل این مرجع تقدیم شود.

اما اگر دعوای توقیف و مزایده اموال از همان ابتدا در دادگاه مطرح شده باشد، دادخواست ابطال مزایده باید به اجرای احکام همان دادگاه بدوی تقدیم شود.

 

مشاوره با وکیل برای مزایده

منظور از اعاده به وضع سابق چیست؟

به طور کلی تمام دعاوی مطرح شده در مراجع قضایی به یک رای نهایی ختم خواهند شد. رای یا حکم نهایی پس از قطعیت به مرحله اجرا می‌رسد. اما گاها بنابه دلایل مختلف می‌توان از اجرای حکم قطعی صادر شده جلوگیری کرد. در این صورت پرونده مجددا در مراجع قضایی مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

منظور از اعاده به وضع سابق همین مسئله یعنی ابطال وضعیت محکوم علیه و نقض حکم قطعی صادر شده می‌باشد. ابطال مزایده یکی از مثال های بارز برای اعاده به وضعیت سابق است.

مدارک لازم برای دادخواست اعاده به وضع سابق

در حالت کلی هر فرد برای طرح دعوا در مراجع قضایی می‌بایست دادخواست را همراه با مدارکی که ادعای وی را ثابت می‌کنند به مرجع صالح تقدیم کند. دادخواست اعاده به وضع سابق نیز دقیقا به همین شکل است. به عبارت دیگر فردی که قصد دارد اعاده به وضعیت سابق را از دادگاه تقاضا کند باید مدارک و اسنادی برای اثبات ادعا و دلیل خود همراه با دادخواست به دادگاه بدهد.

به طور مثال در ابطال مزایده که نوعی اعاده به وضعیت سابق است، خواهان باید مدارکی اعم از سند اثبات مالکیت یا عدم برگزاری مزایده مطابق با اصول و ... به دادگاه ارائه دهد.

 

ارتباط در واتس اپ

ابطال مزایده مهریه و اعاده به وضع سابق قبل از اجرای حکم

مهریه یکی از دعاوی مالی است که امروزه در دادگاه های خانواده مطرح می‌شود. همانطور که گفته شد 90% از دعاوی مالی در آخر به توقیف و مزایده اموال محکوم علیه منتهی می‌شوند. در نتیجه این مسئله در دعوای مهریه نیز واقع خواهد شد.

حال هر یک از اصحاب دعوا با موضوع مهریه و یا حتی شخص ثالث، می‌توانند خواستار ابطال مزایده و اعاده به وضع سابق از مرجع صالح باشند. باتوجه به پیچیدگی این مبحث توصیه ما به شمایی که به دنبال  کسب اطلاعات بیشتر هستید، تماس با موسسه حقوقی وکلای تلفنی و دریافت مشاوره حقوقی تلفنی است.

 

اموال توقیفی 
مشاوره حقوقی ابطال رای داوری 
مشاوره حقوقی مصادره اموال 
مشاوره حقوقی مزایده 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

حسن

باسلام ازبانک مبلغ وام برداشتم سال 94وسال 95بانک خونه ام راسندزده والان که مراجعه کردم که حاضرم وام باهرنرخ سودوتاخیر روبدم قبول نمی کنند و اعلام می کنند که ازبرج 5سال401اقاله ممنوعه!!!!!چه جوری میشه خونه ام روازاین مخمصه نجات داد ؟؟؟؟


سحر نیک پور

سلام و عرض ادب، مزایده یکی از راه های برقراری عدالت است که قانونگذار قوانین و شرایطی برای آن در نظر گرفته است. مزایده در اصطلاح حقوقی عبارت است از: در معرض فروش قرار دادن مال و خرید آن توسط کسی که بالاترین قیمت را پیشنهاد دهد. قانونگذار همانطور که مزایده را برای برقراری عدالت در نظر گرفته است، در برخی حالات امکان ابطال مزایده را نیز برای اصحاب دعوا قرار داده است. در ادامه مطلب درباره ابطال مزایده و اعاده به وضع سابق صحبت خواهیم کرد. در ضمن وکلای متخصص ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی آماده ارائه مشاوره حقوقی به صورت آنلاین و تلفنی هستند. در صورت عدم دریافت پاسخ پرسش خود در زمینه مزایده می‌توانید با موسسه تماس بگیرید.


سهند مهدی پور

ابطال مزایده در حالت مذکور معمولا به درخواست ذی‌نفع انجام می‌شود. به طور مثال اگر شخص الف به طرح دعوای مالی در دادگاه به طرفیت شخص ب بپردازد. پس از اثبات ادعای شخص الف و طی مراحل قانونی و عدم پرداخت دین توسط شخص ب، دادگاه دستور توقیف اموال او را صادر خواهد کرد. مال توقیف شده نیز مسلما باید به فروش برسد تا شخص الف که محکوم له است بتواند حق خود را بگیرد. در این زمان مال توقیف شده به مزایده گذاشته می‌شود


مریم عبدالغلامی

باسلام مزایده عبارت است از: درمعرض فروش قرار دادن مال و خرید آن توسط کسی که بالاترین قیمت را پیشنهاد دهد. در صورتیکه مزایده مطابق با اصول و قواعد قانونی انجام نشود، مزایده انجام شده به درخواست ذینفع، قابل ابطال است. اگرچه ابطال مزایده میتواند علل دیگری هم داشته باشد ولی این یکی از اصلی ترین علل آن میباشد. موارد ابطال مزایده در ماده ۱۳۶ ق. اجرای احکام مدنی بیان گردیده است. علاوه بر موارد ذکر شده، مطابق ماده ۱۴۶ ق. اجرای احکام مدنی درصورتیکه شخص ثالث درباره مال مورد مزایده، ادعای مالکیت داشته باشد، نیز امکان ابطال مزایده وجود دارد. برای ابطال مزایده، شخص معترض باید دادخواست خود را به انضمام مدارک و سایر ضمائم، بسته به اینکه حکم مزایده از چه مرجعی صادر شده است، به دادگاه واقع در محل اداره ثبت یا به اجرای احکام مدنی دادگاه صادر کننده حکم بدوی، تقدیم نماید. نظر به اینکه درصورت صدرو حکم دادگاه مبنی بر ابطال مزایده، وضعیت سابق، اعاده میگردد، لذا خواهان ابطال عملیات مزایده باید مدارکی اعم از سند اثبات مالکیت یا اسناد مربوط به عدم برگزاری مزایده مطابق با اصول و قوانین، جهت اثبات ادعای خود به دادگاه ارائه دهد.


علیرضا محمدی

سپاسگزارم از کلیه اطلاعات مفیدتون در فضای مجازی دسترسی به سایتی که این اندازه مفید و جامع در مورد نکات حقوقی که بسیار هم جای سوال دارد برای عموم مردم، غنیمت است و من از زمانی که با سایت و خدمات موسسه شما آشنا شدم همیشه مطالب سایتتون دنبال میکنم و در هر سه باری که مشاوره تلفنی داشتم هم کمال رضایت از سطح علمی و کیفیت مشاوره دریافتی داشتم همیشه موفق باشید


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ شاید اولین چیزی که با شندین نام مزایده به ذهن ما می آید فروش ملک به بالترین قیمت پیشنهادی باشد . اساس کار مزایده بر مبنای رعایت عدالت را نیز می توان همین مساله بر شمرد یعنی کسی که در پرونده ای محکوم شده و تمکن لازم جهت پرداخت قیمت محوم به را ندارد و اموال غیر منقول متعلق به وی توقیف شده و بعد از آن به بالاترین قیمت ممکن به فروش می رسد تا میزان محکوم به از آن کسر شده و مابقی به محکوم علیه مسترد گردد . پیشنهاد بالاترین قیمت این مزیت را برای محکوم علیه دارد که تا حد امکان از بروز ضرر برای محکوم علیه جلوگیری می نماید اما باید بدانیم که مزایده نیز مانند هر واقعه حقوقی دیگر نیاز به یک سری تشریفات جهت بررسی صحت خود دارد که اگر رعایت نگردد موجب ابطال آن خواهد شد مواردی که در مفاد قانونی احصاء گردیده است مانند مزایده بدون حضور نماینده دادسرا، یا ممنوع بودن ملک معرفی شده جهت مزایده ، عدم درج اگهی و امثال آن ؛ لا کسانی که می خواهند در مزایده یک ملک شرکت نمایند باید تمامی شرایط صحت آن را بررسی کنند تا بعد ها دچار مشکلات اداری و سرگردانی ناشی از آن نگردند و جهت جلوگیری از بروز چنین مشکلی کافی است با وکلای موسسه وکیل تماس حاصل کرده و بعد از اطمینان از صحت مراتب ، اقدام به تصمیم گیری نمایید.


Mohamad sheykhi

مزایده دارای اصول و قواعدی است که می بایست مطابق با آن قواعد انجام گیرد، بنابراین چنانچه مزایده مطابق با قانون انجام نگیرد و دارای نواقصی باشد، می بایست مزایده ابطال گردد. یکی از موارد شایعی که توسط دادگاه، مزایده انجام می شود زمانی است که اموال خوانده، توسط دادگاه توقیف شده است و بموجب رای قطعی دادگاه نیز وی محکوم گردیده است، بنابراین اجرای احکام مال متعلق به او را به مزایده میگذارد تا حقوق خواهان دعوا تامین گردد. فلذا اگر در روند انجام مزایده مقررات قانونی تماماً انجام نگردد، ذینفع میتواند تقاضای ابطال مزایده را در روند اجرای حکم مطرح نماید. موارد ابطال مزایده عبارتند از: مطابق با ماده ۱۳۶ قانون اجرای احکام مدنی: “در موارد زیر فروش از درجه اعتبار ساقط و مزایده تجدید می‌شود: هرگاه فروش در غیر روز و ساعت معین یا در غیر محلی که به موجب آگهی تعیین گردیده به عمل آید. هرگاه کسی را بدون جهت قانونی مانع از خرید شوند و یا بالاترین قیمتی را که خواسته است رد نماید. در صورتی که مزایده بدون حضور نماینده دادسرا باشد. در صورتی که خریدار طبق ماده ۱۲۷ ممنوع از خرید بوده باشد. ‌شکایت راجع به تخلف از مقررات مزایده در موارد مذکور ظرف یک هفته از تاریخ فروش به دادگاه داده می‌شود و قبل از انقضای مهلت مذکور یا قبل از اتخاذ تصمیم دادگاه (‌در صورت وصول شکایت) مال به خریدار تسلیم نخواهد شد.” همچنین ماده ١٣٧ قانون اجرای احکام مدنی بیان میدارد: “ترتیب فروش اموال غیرمنقول به استثنای مواردی که در این بحث معین گردیده مانند فروش اموال منقول است.” ابطال مزایده ابطال مزایده – عدالت سرا چه کسانی نمی توانند در مزایده شرکت نمایند؟ مطابق با ماده ١٢٧ قانون اجرای احکام مدنی: “محکوم له می‌تواند مثل سایرین در خرید شرکت نماید ولی ارزیابان و دادورزها (‌مامورین اجرا) و سایر اشخاصی که مباشر امر فروش ‌هستند همچنین اقرباء نسبی و سببی آنان تا درجه سوم نمی‌توانند در خرید شرکت کنند.” در چه مواردی فروش ساقط شده و می بایست آگهی مزایده تجدید شود؟ هرگاه فروش در روز و ساعت و یا محلی که در آگهی معین شده به عمل نیاید. هرگاه بدون جهت قانونی مانع خرید کسی شوند و یا بالاترین قیمتی را که پیشنهاد شده است رد کنند. در صورتی که مزایده بدون حضور نماینده دادستان به عمل آید. در صورتی که مباشرین فروش و کارمندان اداره ثبت در خرید شرکت کرده باشند. (ماده ١٣٨ آیین نامه اسناد رسمی لازم الاجرا)


فریبرز ذوالفقاری

با سلام قانونگذار برای مزایده، اصول و قواعدی در نظر گرفته است. در نتیجه مزایده باید مطابق با این اصول و قواعد که در اثنای قانون به آن ها اشاره شده انجام شود. در غیر این صورت مزایده انجام شده باطل خواهد شد. ابطال مزایده در حالت مذکور معمولا به درخواست ذی‌نفع انجام می‌شود. به طور مثال اگر شخص الف به طرح دعوای مالی در دادگاه به طرفیت شخص ب بپردازد. پس از اثبات ادعای شخص الف و طی مراحل قانونی و عدم پرداخت دین توسط شخص ب، دادگاه دستور توقیف اموال او را صادر خواهد کرد. مال توقیف شده نیز مسلما باید به فروش برسد تا شخص الف که محکوم له است بتواند حق خود را بگیرد. در این زمان مال توقیف شده به مزایده گذاشته می‌شود.


ام البنین

باسلام ملکی را ده سال پیش از طریق مزایده برنده شدم بعداز 5سال دوباره در مرحله اعاده دادرسی مبلغ به کاری به نصف برگشت ومحکوم نیز فوت کرده آیا امکان ابطال مزایده هست من خسارت چیمیشه


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.