همه چیز در مورد مالکیت جهیزیه

همه چیز در مورد مالکیت جهیزیه

همه چیز در مورد مالکیت جهیزیه

جهیزیه به این معنی است، در هنگام ازدواج برخی از وسایل خانه توسط دختر تهیه و به هنگام عزیمت به منزل مشترک با شوهر آنها را با خود به آنجا می برد. با توجه به رسم و رسوم مناطق مختلف در داخل کشور مقدار جهیزیه متفاوت است و معمولا بر اساس توان خانواده دختر تهیه می شود. البته ممکن است جهیزیه به صورت پول نقد هم باشد و زن و شوهر در زندگی مشترک برای آن تصمیم بگیرند در کل مالکیت جهیزیه با دختر است.

همانطور که گفته شد مالکیت جهیزیه با زوجه است و او می تواند هرگونه دخل و تصرفی را در آن داشته باشد. زوجه حتی می تواند شوهر خود را از استفاده از جهیزیه محروم کند و از شوهر خود بخواهد اثاث خانه را تهیه کند.

 

هزینه مشاوره حقوقی

در واقع جهیزیه کمکی برای زوجین در جهت تشکیل زندگی مشترک است. از آنجایکه برای برخی از زوج ها خرید وسایل کامل خانه دشوار است. خانواده عروس با تهیه بخشی از لوازم خانه داماد را در تشکیل زندگی مشترک کمک می کنند.

هیچ زوجی به منظور طلاق گرفتن از یکدیگر زندگی مشترک را شروع نمیکنند اما گاهی اوقات پیش می آید که راه زندگی مشترک به سوی طلاق خواهد بود. تا زمانی که زندگی مشترک ادامه داد زوجینی از جهیزیه به صورت مشترک استفاده می کنند اما بعد از طلاق وضعیت مالکیت جهیزیه نیز باید روشن شود.

آیا دادن جهیزیه جزئی از وظایف قانونی خانواده عروس است؟

برخلاف تصوری که در بین مردم وجود دارد و شدت آن در برخی از مناطق نیز بیشتر است هیچگونه الزامی برای تهیه جهیزیه از سوی خانواده عروس وجود ندارد. جهیزیه به صورت توافقی مابین خانواده های عروس و داماد تعیین خواهد شد.

مقدار جهیزیه تعیین شده نیز بر اساس فرهنگ منطقه، توانایی مالی خانواده عروس و توافق با خانواده داماد خواهد بود. مشاوران مجرب موسسه حقوقی وکلای تلفنی شما را بیشتر درباره مالکیت جهیزیه راهنمایی کنند.

آیا خانواده زوج می تواند بخاطر عدم تهیه جهیزیه توسط زوجه از او شکایت کنند؟

همانطور که به آن اشاره شد تهیه جهیزیه توسط خانواده دختر یک رویه عرفی مستمر نیست چون کمیت و کیفیت آن در خانواده های مختلف متفاوت است. همچنین قانونی برای ملزم کردن خانواده عروس برای تهیه جهیزیه وجود ندارد. اما اگر توافقی بین خانواده داماد و خانواده عروس مبنی بر تهیه جهیزیه توسط زوجه صورت گرفته باشد. این توافق بر اساس ماده 10 قانون مدنی معتبر و لازم الاجرا است و زوج می تواند بر اساس توافق صورت گرفته از زوجه به خاطر عدم تهیه جهیزیه شکایت نماید.

توافق درباره جهیزیه به روش های گوناگونی نوشته می شود که شامل سند عادی و دست نویس، سند رسمی و سند ازدواج می باشد. اگر توافق به یکی از روش های مذکور نوشته شده باشد و زوجه از تهیه جهیزیه خودداری کند، زوج می تواند از زوجه شکایت نماید. در صورت عدم تهیه جهیزیه توافقی توسط عروس، زوج می تواند با تنظیم دادخواستی از طریق دفاتر خدمات قضایی شکایت خود را ثبت کند. بعد از رسیدگی به موضوع قانون زوجه را بر اساس تعهدی که داده است ملزم به تهیه جهیزیه خواهد کرد.

 

استرداد جهیزیه

در صورت طلاق، مالکیت جهیزیه با چه کسی است؟

مالکیت جهیزیه با زوجه است و بعد از انجام طلاق نیز این مالکیت به قوت خود باقی خواهد بود. اگر طلاق به صورت توافقی باشد زوجین به مانند سایر موارد در مورد جهیزیه نیز به توافق خواهند رسید. کاربران برای اینکه اطلاعات و راهنمایی های بیشتری را در مورد مالکیت جهیزیه بدست آورند، می توانند از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با یکی از بهترین وکیل های متخصص در حوزه مالکیت جهیزیه مشاوره حقوقی انجام دهند. همچنین در موسسه حقوقی وکلای تلفنی این امکان وجود دارد که کاربران با بهره گیری از مشاوره حقوقی آنلاین با بهترین وکیل مشاوره حقوقی انجام دهند و سوالات خود را در مورد مالکیت جهیزیه بعد از طلاق بپرسند.

آیا نداشتن جهیزیه می تواند دلیل خوبی برای نگرفتن خانه مستقل توسط زوج باشد؟

با توجه به اینکه تهیه جهیزیه الزامی نیست و در آن طرف نیز تهیه مسکن مستقل وظیفه زوج است به همین دلیل تهیه کردن یا نکردن جهیزیه تاثیری در گرفتن خانه مستقل توسط شوهر ندارد. حتی دختر می تواند تا زمانی که شوهر مسکن مستقل و درخور شان را تهیه نکند از او تمکین نکند. و زندگی مشترک را شروع نکند.

 

ارتباط در واتس اپ

در صورت نداشتن سیاهه و یا فاکتور خرید، جهیزیه به چه صورت بین زوجین تقسیم می شود؟

زن در دادخواستی استرداد جهیزیه را مطالبه می کند و مقدار جهیزیه خود را در آن ذکر می کند. اگر سیاهه یا رسیدی از جانب زوج وجود نداشته باشد باید مقدار جهیزیه مورد قبول شوهر باشد. اگر شوهر مقداری که از سوی زوجه اعلام شده است را قبول نکند زوجه باید شاهد معرفی کند اگر شاهدی هم وجود نداشته باشد زوجه باید فاکتور وسایل هایی که به عنوان جهیزیه تهیه کرده است را به دادگاه ارائه دهد. با توجه به اینکه مالکیت جهیزیه با زن است باید زن نیز در دادگاه اثبات کند که چه اموالی را به عنوان جهیزیه به خانه شوهر برده است. زن باید دلیل محکمه پسندی را برای استرداد جهیزیه ارائه دهد.

مجازات صحنه سازی سرقت جهیزیه برای عدم تحویل آن به زوجه چیست؟

شوهر نمی تواند با ایجاد صحنه سازی سرقت مانع استرداد جهیزیه به زوجه شود. اگر سرقت مورد تایید مراجع ذیصلاح قرار نگیرد شوهر موظف به استرداد جهیزیه است. در چنین حالتی جرم سرقت متصور نیست اما زوجه می تواند با مطالبه جهیزیه از دادگاه وسایل خود را پس بگیرد.

 

مشاوره حقوقی جهیزیه
هزینه نگارش دادخواست 
نگارش دادخواست استرداد جهیزیه
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

معراج فرجی

با سلام در خصوص شق اخر مطلب مطابق قاعده ید ،ابقاء ما کان استصحاب میگردد و همانطور که قید شده زوجه باید دلیل بیاورد


بشیر علی پاریاد

با سلام . جهیزیه به صورت امانت از سوی زوجه در اختیار زوج قرار می گیرد و بر همین اساس اگر اسیبی به عین جهیزیه وارد گردد و زوج تعدی و تفریطی نکرده باشد مسولیتی از این حیث متوجه شوهر نیست ، همچنین قابل ذکر است مستهلک شدن جهیزیه به دلیل استفاده طولانی مدت هم باعث مسولیت زوج نیست . در پایان قابل ذکر است که چون جهیزیه از اموال زوجه هست در صورت فوت ، بر اساس سهم الارث بین وراث تقسیم می شود که شوهر هم می تواند ارث ببرد .


سپیده کرمی

با سلام.در خصوص جهیزیه قانون گذار تعریفی از ارائه نداده است به این دلیل که زن تکلیف قانونی و شرعی برای آوردن جهیزیه به منزل شوهر ندارد و تهیه وسایل لازم برای زندگی مشترک بر عهده شوهر است. اما بنابر عرف جامعه و در کشور ما امری شایع است . مالکیت جهیزیه متعلق به زن است و شوهر حق استفاده دارد و زن هر زمان که بخواهد می تواند جهیزیه را مسترد نمایدهمانطور که زن و خانواده او از سر عشق جهیزیه را برای داشتن زندگی مطلوب به منزل شوهر می برند، استرداد جهیزیه قبل از طلاق هم به منزله تمایل به جدایی است …که مطالب فوق در جهت تبیین موارد استرداد جهیزیه در شرایط مختلف به خوبی به نکات حائز اهمیت اشاره می نماید.


محسن جعفری

با سلام خرید جهیزیه الزامی نیست منتها این که بتوانیم زوج را از استفاده آن محروم کرده و تقاضای تهیه اسباب و لوازم خانه را از وی نماییم به دو دلیل قابل اشکال میباشد ۱ - در مناطقی که عرفا تهیه وسایل خانه که معروف به جهیزیه میباشد بر عهده دختر است در صورت سکوت قانون، باید به عرف مراجعه گردد و عرف آن را بر عهده دختر گذاشته است ۲- نباید از این شرط تبانی غافل بود ، زیرا عقد نکاح متباینا بر این مبنا منعقد گردیده و چه بسا در برخی موارد بر سر آن توافق نیز صورت گرفته است و بابت تهیه جهیزیه بوسیله دختر ، بار مالی دیگری به زوج وارد آمده است . مثلا الزام به گرفتن مراسم عروسی با فلان تشریفات . در نتیجه هر چند مالکیت جهیزیه متعلق به زوجه میباشد اما محروم کردن زوج از استفاده و انتفاع آن جای تامل دارد.


بهنام رحمانی فرد

با سلام واحترام امروزه جهیزیه یکی از رسم و رسومات زندگی ما ماه هستش که متناسب با موقعیت مکانی ممکن است متفاوت باشد چنانکه در بسیاری از از شهرها تمامی وسایل جهیزیه توسط زوجه تهیه می شود و در بعضی جاها وسایل جهیزیه برحسب توانایی زوج و زوجه تهیه می شود اما گاهی زندگی مشترک برحسب اتفاق به طلاق منجر می شود که در اینجا سوالی که پیش می‌آید این است که وسایل جهیزیه بعد از طلاق به زوج تعلق دارد یا زوجه بدیهی است با توجه به اینکه مطابق عرف زوجه جهیزیه رو تهیه کرده است پس بعد از طلاق نیز مالکیت جهیزیه با زوجه است اما اگر زوج این موارد را قبول نداشته باشد بایستی ثابت کند که وسایل جهیزیه مربوط به زوجه نمی باشد،نکته ای که در اینجا حائض اهمیت است این است که تهیه جهیزیه توسط زوجه الزامی می باشد و در صورتی که زوجه جهیزیه را تهیه نکند ضمانت اجرایی نخواهد داشت و این حرف است که تهیه جهیزیه را بر عهده زوجه گذاشته است.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام جهیزیه به این معنی است، در هنگام ازدواج برخی از وسایل خانه توسط دختر تهیه و به هنگام عزیمت به منزل مشترک با شوهر آنها را با خود به آنجا می برد. با توجه به رسم و رسوم مناطق مختلف در داخل کشور مقدار جهیزیه متفاوت است و معمولا بر اساس توان خانواده دختر تهیه می شود. البته ممکن است جهیزیه به صورت پول نقد هم باشد و زن و شوهر در زندگی مشترک برای آن تصمیم بگیرند در کل مالکیت جهیزیه با دختر است. همانطور که گفته شد مالکیت جهیزیه با زوجه است و او می تواند هرگونه دخل و تصرفی را در آن داشته باشد. زوجه حتی می تواند شوهر خود را از استفاده از جهیزیه محروم کند و از شوهر خود بخواهد اثاث خانه را تهیه کند.


محمد

در قانون مدنی ایران اشاره ای به جهیزیه نشده است بدین دلیل که زن تکلیف قانونی و شرعی برای آوردن جهیزیه به منزل شوهر ندارد و تهیه وسایل لازم برای زندگی مشترک بر عهده شوهر است.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.