وکالت برای دعاوی افراز مال مشاعی

وکالت برای دعاوی افراز مال مشاعی

وکالت برای دعاوی افراز مال مشاعی

افراز مال مشاعی یکی از مهم ترین دعاوی ملکی در ایران محسوب می شود. همانطور که می دانید غالباً املاک دارای یک مالک واحد می باشند. به عبارت دیگر اکثر اموال غیر منقول نظیر خانه یا زمین، به عنوان اموال مفروز شناخته می شوند. با این حال گاهی اوقات اتفاق می افتد که مالکیت یک مال غیر منقول، شراکتی باشد. یعنی چندین نفر در جزء جزء مال مذکور شریک شده باشند. در این گونه موارد نیز قانونگذار قوانینی را وضع کرده است که افراد برای جلوگیری و همچنین حل و فصل دعاوی ملکی بایستی از این قوانین استفاده کنند. با یکی دیگر از مجموعه مقاله های موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید تا به موضوع افراز مال مشاعی بپردازیم.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از افراز مال چیست؟

اولین گام برای پرداختن به موضوع افراز مال مشاعی آشنایی با معنای حقوقی افراز مال می باشد. به همین خاطر به رسم همیشه ابتدا به سراغ لغتنامه ها می رویم. هنگامی که به دنبال معنای لغوی افراز مال می گردیم با کلماتی نظیر تفکیک و جداسازی اموال مواجه خواهیم شد اما سوال اصلی اینجاست که آیا معنای لغوی افراز مال با معنای حقوقی افراز مال یکسان است؟ پاسخ این سوال قطعاً مثبت می باشد. دکترین حقوقی در تعریف افراز مال گفته اند: «افراز مال یعنی تقسیم و تفکیک کردن مال مشاعی در میان افرادی که شراکتاً مالک آن هستند». پس معنای حقوقی افراز مال، تقسیم مال غیرمنقول مشاعی بین شرکاء می باشد.

 

 

افراز مال مشاعی چگونه انجام می شود؟

حال که با معنای افراز مال مشاعی آشنا شدیم، بایستی با چگونگی انجام این عمل حقوقی نیز آشنا شویم. در واقع همان طور که می دانید در دعاوی بین افراد، قانونگذار همواره توافق طرفین را محترم دانسته است. در نتیجه در بحث افراز مال مشاعی نیز در ابتدا بایستی به توافق طرفین توجه نمایید. به عبارت دیگر در صورت وجود توافق بین طرفین، همه موارد افراز مال مشاعی بر اساس آن انجام خواهد شد. به عنوان مثال اگر «الف» و «ب» توافق کرده باشند که ۲۰ درصد از مال مشاع به مالکیت «الف» و ۸۰ درصد از آن به مالکیت «ب» درآید، افراز مال مشاعی همانگونه انجام خواهد شد. البته در صورتی که توافق بین افراد حاصل نشد، بایستی این کار در مرجع صالح پیگیری شود که در ادامه به این مرجع خواهیم پرداخت. شما می توانید برای اطلاعات دقیق تر و جامعه تر با مشاورین ما مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

 

 

ملک مشاع

 

برای افراز مال مشاعی به کجا مراجعه کنیم؟

یکی دیگر از متداول ترین سوالاتی که متقاضیان مشاوره حقوقی دعاوی ملکی از وکلای ما می پرسند، این است که برای طرح دعوای افراز مال مشاعی به کجا مراجعه کنیم؟ در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم قانونگذار برای اینگونه دعاوی دو صلاحیت در نظر گرفته است؛ صلاحیت واحد ثبتی و صلاحیت دادگاه عمومی. اصولاً برای افراز مال مشاعی، بایستی به واحد ثبتی محل وقوع مال غیر منقول مراجعه کنیم. بر اساس ماده یک قانون افراز و فروش املاک مشاع، شرایط طرح دعوای افراز مال مشاعی در واحد ثبتی از قرار ذیل است:

  • غیر منقول بودن مال مشاعی.
  • پایان یافتن پروسه ثبتی املاک مشاعی مورد نظر.
  • عدم صادر شدن سند معارض نسبت به ملک مورد نظر.
  • عدم مجهول المالک بودن ملک.
  • عدم محجور بودن مالک.

 

 

مشاوره فروش ملک مشارکتی 
مشاوره حقوقی تحدید حدود 
وکیل ملکی کیست 
مشاوره حقوقی ملکی
درباره ما 

 

همچنین قانونگذار در برخی از موارد، صلاحیت رسیدگی به دعاوی افراز مال مشاعی را بر عهده دادگاه عمومی حقوقی محل وقوع ملک گذاشته است. در صورت وجود شرایط زیر افراز مال مشاعی در دادگاه صورت می گیرد:

  • عدم خاتمه یافتن جریان ثبتی مال مشاعی با استنباط از مفهوم مخالف ماده یک قانون ا.ف.ا.م.
  • افراز مال مشاعی بین شرکایی که محجور یا غایب مفقود الاثر هستند. با استناد به ماده 313 قانون امور حسبی.
  • تقسیم نمودن اموال مشاعی منقول. با توجه به مفهوم مخالف ماده یک قانون ا.ف.ا.م.
  • افراز اموال مشاعی منقول و غیرمنقول در یک دادخواست واحد. با استناد به 15 قانون آیین دادرسی مدنی.

 

وکیل خوب برای دعاوی افراز مال مشاع

همانطور که دیدیم مباحث مربوط به افراز مال مشاعی یکی از متداول ترین و دشوارترین مباحث حقوقی موجود می باشند. در واقع تعدد قوانین مرتبط و همچنین پیچیدگی این قوانین باعث شده است تا افراد عادی نتوانند به خوبی از پس حل و فصل دعاوی ملکی به ویژه دعاوی مربوط به افراز مال مشاعی بر بیایند. به همین خاطر بسیاری از افراد به دنبال مشاوره حقوقی با وکیل افراز مال مشاعی هستند. همچنین پیروزی  در پرونده های افراز مال مشاعی برای افراد بسیار حائز اهمیت است. به طوری که ممکن است کوچک ترین اشتباه منجر به ایجاد ضررهای مالی هنگفت و جبران ناپذیری شود. به همین خاطر اهمیت استخدام و مشاوره با یک وکیل افراز مال مشاعی دو چندان می شود. ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی با در اختیار داشتن بهترین وکلای دعاوی ملکی در خدمت شما عزیزان هستیم. شما می توانید همین الان از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با این وکلا در ارتباط باشید.

 

 

 

مشاوره حقوقی ملکی

 

حق الوکاله وکیل در دعاوی افراز مال مشاع

در آخرین بخش از این مقاله به بررسی حق الوکاله وکیل برای حل و فصل دعاوی افراز مال مشاعی می پردازیم. در ابتدا بایستی بگوییم قانونگذار توافق وکیل و موکل را در اینگونه موارد محترم دانسته است. پس ابتدا بایستی ببینیم توافق بین وکیل و موکل برای حق الوکاله وجود دارد یا نه؟ در صورتی که این توافق وجود نداشت حق الوکاله وکیل بر اساس تعرفه رسیدگی به دعاوی ملکی تعیین خواهد شد. این تعرفه با توجه به قیمت ملک مشخص می شود.

 

 

قیمت ملک

حق الوکاله وکیل نسبت به بهای خواسته

تا 50 میلیون تومان

8 درصد

50 تا 200 میلیون تومان

7 درصد

200 میلیون تومان تا یک میلیارد تومان

5 درصد

یک تا سه میلیارد تومان

4 درصد

بیش از 3 میلیارد

3 درصد

 

شما می توانید برای مشاوره با یک وکیل مجرب با ما مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید

 

 


سوالات متداول

نظرات

سپیده کرمی

با سلام،افراز عبارت است از جدا نمودن سهم مشاع شرکا از یکدیگر به عبارت دیگر تقسیم مال غیرمنقول مشاع بین شرکا به نسبت سهم آنها


mohamad sheykhi

افراز ملک مشاع زمانی مطرح می شود که مالکین ملک تصمیم به تقسیم ملک مشاع بگیرند و در نتیجه سهم هر کدام از مالکین، مفروز خواهد بود. اگر مالکین ملک تصمیم به افراز ملک مشاع بگیرند می توانند اقدام به تفکیک ملک کنند؛ مجزا کردن ملک در ابتدا از طریق توافق طرفین انجام خواهد شد؛ یعنی در صورتی که شرکا در سهم بندی به تفاهم برسند افراز ملک مشاع به همان ترتیب توافق مالکین انجام خواهد شد در غیر اینصورت باید از طریق قانونی اقدام به افراز ملک مشاع نمایند. تعریف ملک مشاع: ملک مشاع مال غیرمنقولی است که چند نفر با هم در آن شریک هستند و به اصطلاح حقوقی هر یک از مالکین در همه اجزای مال سهم دارند. مشاع در مقابل مفروز قرار دارد، ملک مفروز ملکی است که همه ملک متعلق به یک مالک است.


بهنام رحمانی فرد

باسلام همانطور که میدانیم بسیاری از اموال غیر منقول به صورت مالکیت واحد هستند اما گاهی اوقات پیش می آید که اموال غیر منقول بین دو یا چند نفر به صورت مشاعی می باشد که در اینجا قانون گذار محترم برای آنکه شرکا ضرر و زیان نبینند و برای آنکه بتوانند سهم خود را از دیگری جدا نمایند افراز را پیش بینی نموده است که مرجع صالح برای فراز در صورتی که عملیات ثبتی ملک به پایان رسیده باشد حوزه ثبتی محل وقوع مال غیر منقول می باشد و در صورتی که عملیات ثبتی به پایان نرسیده باشد بایستی به دادگاه عمومی محل وقوع مال غیر منقول مراجعه نمود.


بشیر علی پاریاد

با سلام .با انجام افراز ملک مشاع، مالکیت مشاعی این شرکا پایان یافته و هر یک از آن‌ها صاحب بخش جداگانه‌ای از زمین می‌شوند. هرچند باید این را در نظر داشت که افراز ملک مشاع تنها برای یکی از شرکا نیز ممکن است. به این ترتیب که مالکیت مشاعی یکی از مالکین پایان یافته و مابقی مالکین، مالکیت مشاعی خود را حفظ می‌کنند


فریبرز ذوالققاری

با سلام یکی از مهم ترین دعاوی ملکی در ایران محسوب می شود. همانطور که می دانید غالباً املاک دارای یک مالک واحد می باشند. به عبارت دیگر اکثر اموال غیر منقول نظیر خانه یا زمین، به عنوان اموال مفروز شناخته می شوند. با این حال گاهی اوقات اتفاق می افتد که مالکیت یک مال غیر منقول، شراکتی باشد. یعنی چندین نفر در جزء جزء مال مذکور شریک شده باشند. در این گونه موارد نیز قانونگذار قوانینی را وضع کرده است که افراد برای جلوگیری و همچنین حل و فصل دعاوی ملکی بایستی از این قوانین استفاده کنند


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.