راههای انتقال سرقفلی

راههای انتقال سرقفلی

راههای انتقال سرقفلی

راههای انتقال سرقفلی

 

سرقفلی حقی است که برای ویژگی های ملک تجاری مانند موقعیت قرارگیری گرفته می شود. بر اساس قانون مالکینی که مغازه خود را با سرقفلی واگذار می کنند بعد از اتمام قرارداد باید سرقفلی را به نرخ روز به مستاجر بپردازند. همچنین انتقال سرقفلی نیز طبق شرایطی امکان پذیر است. در واقع دو نوع سرقفلی واقعی و مجازی وجود دارد. که تعیین سرقفلی واقعی بستگی مساحت، موقعیت و کیفیت ساخت بنا و... دارد. اما سرقفلی مجازی همان حق کسب و پیشه است که مستاجر به دلیل سالیان فعالیت متمادی اسم و رسمی را در آن محل ایجاد کرده است در چنین موردی از موجر از مستاجر بخواهد ملک تجاری تخلیه شود باید حق کسب و پیشه پرداخت کند.

 

چارت هزینه های مشاوره حقوقی

آیا سرقفلی قابل انتقال به غیر است؟

اگر فردی غیر از مالک سرقفلی از محل سرقفلی استفاده و در حال انجام کسب و کار در آنجا باشد یعنی اینکه سرقفلی به شخص دیگری انتقال داده شده است. از لحاظ قانونی سرقفلی از سه راه ارادی و قهری به غیر انتقال داده می شود. این سه راه شامل انتقال قهری، انتقال اختیاری و انتقال قضایی می باشد که در زیر مختصر به هر کدام از آنها می پردازیم.

  • انتقال اختیاری: در این نوع از انتقال مالک سرقفلی با اختیار خود و طی سند رسمی حق سرقفلی را به فردی انتقال می دهد. در پایان تاریخ اجاره که در سند رسمی درج شده است مالک باید مبلغی را که به عنوان سرقفلی دریافت کرده است را به نرخ روز به انتقال گیرنده بپردازد. در صورتی انتقال سرقفلی به صورت اختیاری صورت می پذیرد که در عقد به صراحت نوشته شده باشد "حق انتقال به غیر را دارد".
  • انتقال قهری : این نوع انتقال سرقفلی غیر ارادی و در صورت فوت مالک، سرقفلی به ورثه انتقال داده می شود.
  • انتقال قضایی: در این نوع انتقال اگر مستاجر به محل کسب و کار نیازی نداشته باشد و بخواهد آن را به فرد دیگری انتقال دهد می تواند از طریق دادگاه اقدام کند و حکم انتقال سرقفلی به شخص دیگری را بگیرد.

 

مشاوره حقوقی سرقفلی

آیا سرقفلی به ارث می رسد؟

بر اساس قانون اگر صاحب سرقفلی یا کسی که حق سرقفلی را دارد از دنیا برود سرقفلی به صورت سهم به وراث خواهد رسید و در واقع وراث به عنوان قائم مقام صاحب سرقفلی شناخته می شوند.اگر در موضوع ارث رسیدن سرقفلی با مشکل قانونی مواجه هستید می توانید برای یافتن راه حلی حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری متخصص در حوزه سرقفلی مشاوره حقوقی انجام دهید.

موارد مرتبط با ارث و سرقفلی هر دو از لحاظ حقوقی دارای پیچیدگی هایی هستند برای به ارث رسیدن سرقفلی شرایطی وجود دارد و در تقسیم آن نیز نیاز به دانش حقوقی است پس لازم است قبل از انجام هر کاری با وکلای مجرب موسسه حقوقی وکلای تلفنی مشاوره حقوقی انجام دهید.

 

ارتباط واتس اپی

برای انتقال سرقفلی چه مدارکی لازم است؟

برای انتقال سرقفلی، مستاجر باید طی اظهارنامه ای مالک را مطلع و رضایت او را جلب کند. در صورتی که مالک رضایت به انتقال سرقفلی داد صاحب سرقفلی می تواند طی یک سند عادی سرقفلی را به شخص دیگری واگذار کند.

اگر مالک راضی به انتقال نبود و مستاجر هم نیازی به ملک نداشت، مستاجر برای انتقال سرقفلی به شخص دیگری باید از طریق دادگاه اقدام کند. برای انجام این کار مستاجر باید ضمن ثبت دادخواست در دفاتر خدمات قضایی سند سرقفلی و مدارک شناسایی خود را پیوست نماید.

بعد از بررسی دادخواست در دادگاه حکم صادر خواهد شد که بعد از صدور حکم باید سرقفلی طبق سند رسمی به شخص دیگر انتقال پیدا کند. حکم دادگاه 6 ماه اعتبار دارد و اگر تا پایان این مدت سرقفلی انتقال پیدا نکند حکم ملغی و باید دوباره برای گرفتن حکم اقدام کرد. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

اعاده دادرسی در دعوای سرقفلی

آیا انتقال سرقفلی بدون اذن مالک جرم انگاری شده است؟

انتقال سرقفلی زمانی اتفاق می افتد که در بین موجر و مستاجر بر سر این موضوع توافق صورت گرفته باشد. گاهی اوقات نیز مستاجر ها با پرداخت بخشی از سرقفلی به مالک، او را راضی خواهند کرد که انتقال سرقفلی را انجام دهند. اما اگر مستاجر بدون رضایت مالک اقدام به انتقال نماید مالک با پرداخت نصف حق سرقفلی می تواند درخواست تخلیه ملک را داشته باشد.

انتقال سرقفلی در قانون جرم نیست و همانطور که به آن اشاره شد در صورت انتقال بدون رضایت مالک، حقی برای مالک ایجاد می شود که از طریق این حق می تواند درخواست تخلیه ملک را داشته باشد.

انتقال سرقفلی به هر گونه ای باشد تفاوتی ندارد انتقال حتی اگر طبق سند رسمی نباشد و بدون سند هم انجام گرفته باشد باز هم جزو انتقال محسوب می شود و مالک می تواند نسبت به آن اقدام کند.

برای اطلاع از آخرین قانون در ارتباط با سرقفلی و شرایط انتقال آن از طریق مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین با مشاوران حقوقی وکلای تلفنی ارتباط برقرار کنید و در زمان کمی پاسخ سوالات خود را دریافت کنید. یکی از مزیت های انجام مشاوره در وکلای تلفنی فعالیت شبانه روزی و 24 ساعته بودن آن است که در هر زمانی این امکان فراهم است با وکیل مورد نظر گفت و گو کنید.

سرقفلی با حق کسب و پیشه چه تفاوتی دارد؟

  • حق کسب و پیشه در ابتدا وجود ندارد و براساس عقدی که در بین موجر و مستاجر منعقد خواهد شد ایجاد می شود.
  • سرقفلی با سند عادی قابل انتقال است اما حق کسب و پیشه باید با سند رسمی به فرد دیگری انتقال پیدا کند.
  • سرقفلی مختص به محلی است که در آن کسب و کار راه اندازی می شود اما حق کسب و پیشه مختص به شغل است.
  • سرقفلی به مغازه خالی نیز تعلق می گیرد اما حق کسب و پیشه به مغازه ای تعلق می گیرد که دارای کاسب باشد.
  • حق سرقفلی را موجر بر اساس عرف تعیین خواهد کرد اما حق کسب و پیشه با نظر کارشناسی تعیین می شود.
  • سرقفلی با توافق موجر و مستاجر ایجاد می شود اما حق کسب و پیشه ایجاد می شود.

 

مشاوره حقوقی الزام به تحویل مبیع 
مشاوره حقوقی الزام به فک
نگارش دادخواست تجدیدنظر 
مشاوره حقوقی اجاره 
مشاوره حقوقی خلع ید و تخلیه 
مشاوره حقوقی تصرف عدوانی 

 

سوالات رایج

+ ایا سرقفلی و حق کسب و پیشه یکی است؟

خیر این دو تعاریف مختلفی دارند و در عمل نیز کاملا با همدیگر متفاوت هستند .

+ در صورت فوت صاحب سرقفلی، چه اتفاقی خواهد افتاد؟

طبق قانون سرقفلی به ورثه منتقل خواهد شد و آنها می توانند در مورد سرقفلی تصمیم گیری کنند.

+ اگر صاحب سرقفلی به انتقال رضایت ندهد چگونه می توان سرقفلی را انتقال داد؟

برای انتقال سرقفلی در صورت عدم رضایت مالک باید از طریق دادگاه اقدام کرد.

+ حق سرقفلی دارای چه ویژگی هایی است؟

حق سرقفلی یک حق مالی غیر منقول است که هم قابل ضمانت و هم قابل توقیف است و می توان تحت شرایطی آن را به دیگری انتقال داد.

+ آیا به املاک مسکونی نیز سرقفلی تعلق می گیرد؟

خیر، طبق قانون تنها به املاک تجاری سرقفلی تعلق خواهد گرفت.


سوالات متداول

نظرات

ملیکا محبوبی

با سلام کاربران گرامی می توانند در هر ساعت از شبانه روز از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی موسسه وکیل تلفنی با کادری مجرب و ماهر بهره مند شوند


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، بارها پیش آمده که در آگهی های فروش و یا بر روی شیشه برخی از مغازه ها دیده باشیم که سرقفلی این مغازه به فروش می رسد و این سوال برایمان پیش آمده باشد که چه فرقی میان مالکیت یک مغازه ، حق سرقفلی آن و حق کسب و پیشه وجود دارد؟ دانستن این مهم بعد ها در دعوای مطروحه علیه افراد بسیار کاربرد داشته و می تواند منشا اتفاقات مهمی باشد. به طور کلی ،حق سرقفلی حقی است که قانونگذار برای مستاجران املاک تجاری در نظر گرفته بود تا از آنها به نحوی ویژه حمایت کرده باشد . تصور کنید مغازه ای را که متروک افتاده و شما با اجاره آن و داشتن تلاش و پشتکار و حسن نیت ، مغازه فوق را تبدیل به یک برند تجاری می نمایید تا هرکسی که در آن تبدیل به یک مغزاه شاخص در آن منطقه گردد اما بعد از مدتی صاحب مغازه با فهمیدن این مهم و به بهانه پایان قرار داد ، شما را بیرون انداخته و خود اقدام به فروش محصولات و پوشاک با همان کیفیت می نماید و شما مجبور به اجاره مکانی دیگر خواهید شد اما باید مجددا از صفر شروع کنید و در سمت دیگر ، شخصی از اعتبار چندین ساله شما به نفع خویش استفاده می نماید. از آن جایی که در چنین مواردی عدالت رعایت نشده و حق شما پایمال می گردد ، قانون به کمک شما آمده و با دادن حقی که آن را حق سر قفلی می نامند از چنین کسبه ای حمایت می کند. حق سرقفلی در قانون سال 56 مترادف با حق پیشه و کسب بود اما در تعریف کنونی با آن تفاوت هایی دارد. از جمله اینکه : «سرقفلی برخلاف حق پیشه، قرارداد را به صورت خودکار تمدید نمی کند بلکه بعد از پایان قرارداد ، مستاجر باید ملک را تخلیه نماید یا اینکه حق سرقفلی به صورت خودکار ایجاد نمی گردد بلکه باید مالک و مستاجر بر روی آن توافق داشته باشند .» حق سرقفلی در یک تقسیم بندی، به دو صورت واقعی و مجازی تقسیم می گردد و در نامه های دفاتر اسناد رسمی نیز تصریح می گردد که آیا عقد اجاره با سرقفلی یا بدون آن واقع شده است و اگر حق سرقفلی را مستاجر گرفته باشد باید در پایان قرارداد جق سرقفلی رابه روز به ایشان پرداخت نماید. از آن جایی که موارد مربوط به سرقفلی بسیار گسترده بوده و ونیاز به بررسی دقیق در هر مورد مخصوص به خود را دارد باید جهت مشاوره دقیق با موسسه تماس گرفته و از موارد مربوط به خود آگاهی یابید.


Mohamad sheykhi

حق سرقفلی یعنی حقی که یک نفر به واسطه به شهرت رساند یک فعالیت تجاری در یک محل تجاری مثلا مغازه به دست آورده است . حق سرقفلی در دسته حقوق مالی است از این رو می توان آن را به دیگری انتقال داد . حق سرقفلی را هم مالک و هم مستاجر می توانند منتقل کنند . انتقال حق سرقفلی به چند روش صورت می گیرد . شیوه های انتقال حق سرقفلی وابسته به نوع قراردادی است که منتقل می شود . از این رو در این مقاله به بررسی شیوه های مختلف انتقال حق سرقفلی از جمله انتقال ملک به همراه سرقفلی و اجاره ملک به همراه سرقفلی می پردازیم . انتقال ملک به همراه سرقفلی اولین شیوه انتقال حق سرقفلی ، انتقال ملک به همراه سرقفلی است . در این حالت مالک ، ملک خود را به به طور کامل و تمام به دیگری منتقل می کند مثل وقتی که مالک مغازه ای اقدام به فروش آن به دیگری منتقل می کند . در این شرایط ملک به طور کامل از مالکیت فروشنده خارج و به مالکیت خریدار در می آید . با انتقال کامل مال به خریدار ، حق سرقفلی نیز به او منتقل می شود


سهند مهدی پور

سلام تعیین سرقفلی واقعی بستگی مساحت، موقعیت و کیفیت ساخت بنا و... دارد. اما سرقفلی مجازی همان حق کسب و پیشه است که مستاجر به دلیل سالیان فعالیت متمادی اسم و رسمی را در آن محل ایجاد کرده است در چنین موردی از موجر از مستاجر بخواهد ملک تجاری تخلیه شود باید حق کسب و پیشه پرداخت کند


محمد

سلام در رابطه با سرقفلی و حق کسب و پیشه بهتر ایت با وکلای متخصص موسسه وکیل تلفنی مشورت شود


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.