منع اشتغال زوجه توسط مرد در ایام عقد

منع اشتغال زوجه توسط مرد در ایام عقد

منع اشتغال زوجه توسط مرد در ایام عقد

منع اشتغال زوجه توسط مرد در ایام عقد

باید پذیرفت جامعه امروز با گذشته تفاوت‌های فرهنگی بسیاری پیدا کرده است. یکی از این تفاوت‌ها اشتغال زنان است که هنوز اما و اگرهای زیادی دارد. به دلیل وجود همین اما و اگرها موضوع منع اشتغال زوجه در قانون مطرح شده است. البته قصد نداریم اشتغال زوجه را یک امر پسندیده یا ناپسند معرفی کنیم. زیرا بدون شک شرایط افراد در خانواده‌های مختلف بسیار متفاوت است. در این مطلب تنها سعی داریم از منظر قانون به این مسئله نگاه کنیم و شما را با نکاتی که درباره منع اشتغال زوجه و حتی منع اشتغال زوج مطرح می‌شود، آشنا سازیم.

 

چارت هزینه های مشاوره حقوقی

آیا زوج می‌تواند در ایام عقد از اشتغال زوجه جلوگیری کند؟

به طور کلی طبق قانون هر فرد اعم از مرد یا زن، می‌تواند شغل دلخواهی را انتخاب کرده و به آن مشغول باشد (بدیهی است درباره شغل‌هایی صحبت می‌کنیم که منع قانونی یا شرعی ندارند.) در مورد اشتغال زن نیز ماجرا به همین شکل است. اما تحت شرایطی خاص قانون این اجازه را به مرد می‌دهد که پس از عقد از اشتغال همسرش جلوگیری نماید که البته باید برای آن ادله کافی را ارائه نماید. خوب است بدانید همان‌طور که منع اشتغال زوجه بعد از عقد امکان پذیر است، منع اشتغال زوج توسط زوجه نیز رسمیت دارد که آن هم ضمن ارائه دلایل کافی صورت می‌گیرد.

ادله لازم برای منع اشتغال قانونی زوجه در ایام عقد چیست؟

حال نوبت به معرفی ادله مورد نیاز برای منع اشتغال زوجه یا زوج می‌رسد. طبق ماده 1171 قانون اساسی ایران، تحت شرایط زیر مرد می‌تواند با تأیید دادگاه همسر خود را از اشتغال بیرون از منزل منع نماید:

  • اولین مورد این است که اشتغال زوجه به منافع خانوادگی ضرر برساند. برای مثال به واسطه ساعت کاری زیاد، زن نتواند نقش همسری خود را در زندگی زناشویی به درستی ایفا کند.
  • شرط بعدی این است که شغل انتخابی زن با حیثیت خود یا همسرش هم‌خوانی نداشته و منافی آن باشد.

 

مشاوره طلاق

منع اشتغال زوجه توسط زوج دلیل محکمه پسندی برای طلاق است یا نه؟

طبق قانون اگر مرد با تأیید دادگاه، همسر خود را از اشتغال منع نماید، زوجه موظف به پذیرفتن رأی دادگاه و درخواست مرد است. در غیر این صورت زوج می‌تواند با تکیه بر اصل عدم سازش، درخواست طلاق بدهد.

گاهی ماجرا از سمت دیگری برقراری است. زنی را فرض کنید که همسرش او را از اشتغال منع کرده، در صورتی که دادگاه چنین تشخیصی نداشته است. سؤال اینجاست در چنین مواردی پافشاری مرد بر منع اشتغال زوجه می‌تواند دلیل موجهی برای ارائه درخواست طلاق از سمت زن باشد؟ در چنین پرونده‌هایی پیچیدگی‌هایی به وجود می‌آید که معمولاً قابل پیش‌بینی نیست. به همین دلیل بهتر است فرد حتماٌ از یک وکیل معتبر برای مشاوره حقوقی طلاق کمک بگیرد تا با مشکل مواجه نشود.

شکایت زوجه بابت منع اشتغال وی توسط زوج

آن‌چه مسلم است این است که مرد اختیار مطلقی برای منع همسرش از کار کردن ندارد. پس نمی‌تواند بدون دلایل کافی و تنها برای فشار آوردن به زن یا در مقابله با درخواست مهریه و ... تقاضای منع اشتغال زوجه را داشته باشد. در هر صورت تا زمانی که دادگاه رأی به منع اشتغال ندهد، مرد اجازه ندارد همسرش را مجبور به ترک کار نماید. با این حساب اگر همسر شما بدون داشتن تأیید دادگاه اقدام به رفتارهای نادرست برای منع شما از اشتغال کرده است می‌توانید از او به دادگاه شکایت کنید. البته پیشنهاد می‌کنیم از قبل حتماً با یک وکیل کارکشته مشورت نمایید تا راه درست و سریع را به شما نشان دهد. بدین منظور می توانید با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

منع اشتغال

حق الوکاله وکیل برای دریافت منع اشتغال زوجه

بدون شک این مسیر هزینه‌های متعددی در پیش دارد که یکی از آن‌ها حق الوکاله وکیل است. میزان دستمزد و حق الوکاله با توجه به تخصص و تجربه وکیل می‌تواند متفاوت باشد. پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا از مشاوره حقوقی تلفنی وکلای تلفنی برای مطرح کردن سؤالات کلی خود استفاده کنید. سپس در صورت لزوم از یک وکیل کاربلد و متخصص در این زمینه کمک بگیرید. در مواردی خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی به خودی خود بسیاری از گره‌های شما را حل می‌نمایند. بدون این که نیاز باشید هزینه بالایی پرداخت کنید.

آیا می‌توان منع اشتغال زوجه پس از عقد را در شروط ضمن عقد آورد؟

یکی از راهکارهای انتخابی بانوان برای جلوگیری از مشکلات احتمالی در آینده در خصوص اشتغال آنان، اضافه کردن یک شرط خاص به شروط ضمن عقد است. این شرط زوج را از منع همسر خود از اشتغال باز می‌دارد. به این ترتیب بعد از عقد زوجه برای اشتغال به کار و انتخاب کار دلخواه خود با هیچ محدودیت قانونی مواجه نیست.

متأسفانه برخی افراد هنگام عقد این شرط را می‌پذیرند و امضا می‌کنند. اما پس از جاری شدن عقد از بهانه‌های دیگری به عنوان اهرم فشار جهت منع اشتغال زوجه استفاده می‌کنند. در چنین مواردی تنها کمک گرفتن از یک وکیل کارکشته می‌تواند مشکل را حل نماید. زیرا وکلا به تمام پیچ و خم‌های قانون مسلط هستند و می‌توانند بهترین و سریع‌ترین مسیر را پیش روی شما بگذارند. همچنین مشاوره حقوقی ازدواج قبل از عقد می‌تواند شما را درباره این مورد به طور کامل آگاه سازد.

 

ارتباط واتس اپی

برای دریافت حکم قانونی منع اشتغال زوجه چه باید کرد؟

اولین قدم مراجعه به دادگاه خانواده است. اگر مردی با اشتغال همسر خود مخالفت دارد و می‌تواند ادله کافی را در این خصوص ارائه دهد، این مسیر را با تهیه دادخواست شروع کند. این دادخواست به منظور منع اشتغال به کار زوجه تنظیم می‌شود و تنها قدم اول به حساب می‌آید. با ارائه این دادخواست به دادگاه، جریان پرونده آغاز می‌شود. در ادامه قاضی دلایل شما را برای درخواست مورد بررسی قرار می‌دهد. همچنین درباره شغل زوجه، شرایط اجتماعی و مذهبی خانواده و ... بررسی‌های لازم را انجام می‌دهد. در نهایت  اگر ادله کافی ارائه شده باشد، حکم بر منع اشتغال زن صادر می‌گردد.

در دادگاه منع اشتغال زوجه، چگونه از خود دفاع کنیم؟

همان‌طور که مرد می‌تواند به منظور منع اشتغال به کار زوجه به دادگاه دادخواست بدهد، زن نیز می‌تواند در مقابل این دادخواست لایحه دفاع تنظیم نماید. موارد متعددی در این لایحه به کمک زن می‌آیند. برای مثال اگر یکی از شروط ضمن عقد اشتغال به کار زوجه باشد یا در زمان تنظیم سند عقد شغل زن قید شده باشد، احتمال رد شدن درخواست مرد زیاد خواهد بود. همچنین اگر زوجه بتواند ثابت کند شغل او منافاتی با مصلحت و حیثیت خانوادگی خود و همسرش ندارد، شانس مرد برای پیروز شدن در این پرونده بسیار کم خواهد بود.

وکلایی که در این زمینه تجربه کافی دارند روش‌های متعددی برای دفاع از منع اشتغال زوجه می‌شناسند. برای مثال اگر زوجه ثابت کند از چندین سال قبل مشغول به همین کار فعلی بود و همسرش مخالفتی نداشته می‌تواند ادعا کند زوج بدون دلیل کافی و تنها برای وارد آوردن فشار چنین دادخواستی داده است.

 

نگارش انواع دادخواست
مشاوره حقوقی الزام به تمکین
اثار حقوقی فریب در ازدواج
محکم ترین دلایل طلاق از نظر دادگاه 
درباره ما 

 

سؤالات متداول

در چه صورت مرد می‌تواند همسرش را از کار کردن منع کند؟

تنها در صورتی که شغل زن منافی مصلحت خانواده و یا حیثیت خود یا همسرش باشد، زوج می‌تواند درخواست منع اشتغال به کار زوجه را داشته باشد.

آیا زن نیز می‌تواند همسرش را از اشتغال منع نماید؟

در مورد زوج نیز اگر شرایط گفته شده در بخش قبل صدق کند و در صورتی که معیشت خانواده به خطر نیفتد، زن می‌تواند درخواست منع اشتغال همسرش را داشته باشد.

چگونه می‌توان دادخواست منع اشتغال زوجه را رد کرد؟

اتکا به شروط ضمن عقد مبنی بر اشتغال زوجه، اثبات این که شغل زن منافاتی با مصلحت و حیثیت خانواده ندارد، اشاره به سابقه اشتغال زوجه و عدم مخالفت مرد و ... از جمله مواردی است که به رد این درخواست کمک می‌کنند.


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

سلام و عرض ادب، به طور کلی طبق قانون هر فرد اعم از مرد یا زن، می‌تواند شغل دلخواهی را انتخاب کرده و به آن مشغول باشد (بدیهی است درباره شغل‌هایی صحبت می‌کنیم که منع قانونی یا شرعی ندارند.) در مورد اشتغال زن نیز ماجرا به همین شکل است. اما تحت شرایطی خاص قانون این اجازه را به مرد می‌دهد که پس از عقد از اشتغال همسرش جلوگیری نماید که البته باید برای آن ادله کافی را ارائه نماید. خوب است بدانید همان‌طور که منع اشتغال زوجه بعد از عقد امکان پذیر است، منع اشتغال زوج توسط زوجه نیز رسمیت دارد که آن هم ضمن ارائه دلایل کافی صورت می‌گیرد.وکلای موسسه ی وکیل تلفنی جهت ارائه ی مشاوره ی حقوقی در خدمت مردم شریف ایران می باشند.


علیرضا محمدی

ضمن عرض ارادت و تشکر بابت زحمات شبانه روزی وکلای مجموعه خوبتون.خواستم بگم یکی از نکات قوت شما اشاره به نکات و مطالبیه که روزمره افراد زیادی با آن درگیر هستند و داشتن اطلاعات در این زمینه ها کمک میکنه هم مشکلات مردم راحت تر حل و فصل بشه و هم تعداد پرونده های ورودی به محاکم کمتر بشه. من از خدمات شما کاملا راضی بودم و وکیل تلفنی رو به تمام دوستانم معرفی میکنم


بهاره توکلی پور

باسلام و ادب خدمت موسسه وکیل تلفنی.در وضعیت سخت و بیماری کرونا وشرایط بد مالی کاری بسیار ارزشمند و عالی انجام شده در راستای احقاق حق مردم و موسسه ای با بهترین وکلا ومتخصصین این رشته.بنده از مشاورین همکاران شما از جمله خانم بهاره توکلی پور در زمینه خانواده بهره بردم که بسیار راضی بودم بسیار سپاسگزارم.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام طبق قانون اگر مرد با تأیید دادگاه، همسر خود را از اشتغال منع نماید، زوجه موظف به پذیرفتن رأی دادگاه و درخواست مرد است. در غیر این صورت زوج می‌تواند با تکیه بر اصل عدم سازش، درخواست طلاق بدهد. گاهی ماجرا از سمت دیگری برقراری است. زنی را فرض کنید که همسرش او را از اشتغال منع کرده، در صورتی که دادگاه چنین تشخیصی نداشته است. سؤال اینجاست در چنین مواردی پافشاری مرد بر منع اشتغال زوجه می‌تواند دلیل موجهی برای ارائه درخواست طلاق از سمت زن باشد؟ در چنین پرونده‌هایی پیچیدگی‌هایی به وجود می‌آید که معمولاً قابل پیش‌بینی است


مینافراهانی

باسلام مرد میتوناد حتی در زمان عقد زوجه را ازاشتغال منع کند زیرا از زمان عقد حقوق و تکالیف آنها نسبت ب یکدیگر شروع شده.زن میبایست از زوج تمکین کند.لذا اگر زوج ثابت کند که ادامه اشتغال زوجه منافع زوجیت و زندگی مشترک را به خطر می اندازد میتواند با دلیل از دادگاه او را منع کند


غلامحسین کهراری

با سلام اشتغال زنان در جامعه امروزی برخلاف ادوار گذشته معمولی و متداول گشته است، حضور زنان در جایگاه های شغلی متفاوت و فعالیت های گوناگون موجب شده است تا پذیرش این موضوع برای آحاد مردم صورت بگیرد. با توجه به اینکه موضوع اشتغال زنان تا حدودی در جامعه مسیر خود را پیدا کرده است و طی طریق می نماید، اما وجود زنان در برخی از مشاغل و فعالیت ها بسته به فرهنگ و نگرش مردم مناطق مختلف متفاوت و گاها" نامتعارف جلوه می نماید، از این رو در زندگی مشترک قانونگذار این حق را برای مردم قرار داده است تا طبق شرایط و مقرراتی خاص مرد بتواند از اشتغال زن در برخی از مشاغل که با شخصیت و جایگاه خانوادگی آنان منافات دارد جلوگیری نماید. علاوه بر مورد ذکر شده برخی از مشاغل که دارای ساعات کاری بیشتر و فعالیت های جسمی و روحی فراتر از ظرفیت و توانایی زنان است هم شامل این موضوع خواهد شد و مرد می تواند با استناد به رای دادگاه از اشتغال زن جلوگیری نماید. جلوگیری خود سرانه از اشتغال زن موجب بروز اختلاف در زندگی مشترک خواهد و احتمال وقوع طلاق و جدایی را بیشتر می گرداند، مرد می بایست برای جلوگیری از اشتغال زن در مشاغلی که قبلا" توضیح داده شد، ضمن درخواست از دادگاه ادله قانونی و معتبر برای اثبات ادعای خود ارائه نماید. جلوگیری از اشتغال زن حقی است که قانونگذار طبق شرایط خاص برای مرد برقرار نموده است و اجرای این حق فقط با صلاحدید دادگاه و صدور رای دادگاه در این خصوص معتبر خواهد بود.


Mohamad sheykhi

امروزه با توجه به وضعیت نابسامان اقتصادی، مشکلات عدیده که عمده ی افراد جامعه را در تامین معاش با مشکلات جدی رو به رو ساخته است، عدم ثبات قیمت ها، پایین آمدن ارزش پول کشور و بسیاری از موارد دیگر، اکثر خانم ها در جامعه امروزی شاغل هستند تا بتوانند بلکه درصدی از هزینه ها و مشکلات خود و زندگی مشترک را برطرف سازند و دیگر مانند گذشته نخواهند بود که انتخاب اکثر خانم ها خانه داری باشد. اما در مواردی شاهد این موضوع هستیم همین امر اشتغال خانم، مشکلاتی را در بین زوجین به وجود آورده است. مطابق با یک اصل کلی (اصل ۲۸قانون اساسی) هر کس حق دارد شغلی را که بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند. اما این اصل به موجب قانون مدنی با استثناعاتی روبه رو شده است و آن هم به وسیله همسر خود (به وسیله ی مرد)، البته در صورت احراز وجود شرایطی امکان پذیر خواهد بود. اشتغال زن بعد از عقد نکاح طبق ماده 1117 ق.م « شوهر می تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی كه منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع كند. ». ماده 18 قانون حمایت خانواده مصوب 1353 نیز مقرر می دارد:« شوهر می تواند با تایید دادگاه زن خود را از اشتغال به هر شغلی كه منافی مصالح خانوادگی یا حیثیت خود با زن باشد منع كند. زن نیز می تواند از دادگاه چنین تقاضایی را به نماید. دادگاه در صورتی كه اختلالی در امر معیشت خانواده ایجاد نشود مرد را از اشتغال به شغل مذكور منع می كند. ملاک تشخیص مخالف بودن شغلی با حیثیات یکی از طرفین شرایط زندگی وضع اجتماعی زن و مرد سطح خانوادة آنها موقعیت اجتماعی، اقتصادی و مذهبی طرفین سوابق کاری آنها و محیطی که در آن پرورش یافته اند و وضعیتی که اکنون در آن زندگی می کنند. جایگاه طرفین در میان اقارب و نزدیکان، ممکن می گردد. امکان دارد حرفه ای از لحاظ نوعی در زمرة اَشغال آبرومندانه باشد اما پرداخت یکی از زوجین بدان منافی با شئونات خانواده آنها در آن موقعیت و وضعیت خاص باشد یا شغلی که غالباً آن را موجب بی ابروئی می دانند لیکن متناسب با وضعیت زندگی کسی باشد که بدان می پردازد. در هر مورد کسی که می خواهد منافی بودن این حرفه ها را با حیثیات خود در دادگاه ثابت کند باید اول از همه وضعیت و موقعیت خانوادة خود را اثبات کند و بعد عدم تناسب شغل همسر خود با مصالح خانوادگی را برای دادگاه احراز کند. مدعی در این راه می تواند از اماره های قضائی و ظواهر موجود به نفع خود بهره گیرد چنانچه شغلی با حیثیات غالب خانواده ها سازگار نباشد دادگاه بدون بررسی جنبه شخصی مسئله می تواند صحت ادعا را اعلام کند مگر این طرف مقابل تناسب آن را با شئونات خانواده خود ثابت کند.


راضیه دهقان

با عرض سلام وادب خدا قوت و خسته نباشید خدمت تمامی همکاران وکیل تلفنی در هر ساعتی از شبانه روز آماده خدمت رسانی هستید . وب سایت بسیارعالی و پر از محتوا و همینطور وکلای مجرب و متخصص در هر زمینه حقوقی برای احقاق حق هست .


راضیه دهقان

با عرض سلام وادب خدا قوت و خسته نباشید خدمت تمامی همکاران وکیل تلفنی در هر ساعتی از شبانه روز آماده خدمت رسانی هستید . وب سایت بسیارعالی و پر از محتوا و همینطور وکلای مجرب و متخصص در هر زمینه حقوقی برای احقاق حق هست .


ملیکا محبوبی

کاربران گرامی می توانند در هر ساعت از شبانه روز از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی موسسه وکیل تلفنی با کادری مجرب و ماهر بهره مند شوند


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.