مشاوره حقوقی تغییر کاربری زمین

مشاوره حقوقی تغییر کاربری زمین

مشاوره حقوقی تغییر کاربری زمین

مشاوره حقوقی تغییر کاربری زمین

تغییر کاربری زمین کشاورزی و باغ ها به مفهوم تبدیل شیوه بهره برداری و بکارگیری زمین است به گونه ای که از استمرار بهره وری به شیوه قبل جلوگیری شود. از این رو بر اساس ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و زراعی مصوب1374 به هدف حفظ کاربری اراضی کشاورزی و زراعی و استمرار و استفاده از آنها از زمان تصویب این ضابطه تبدیل کاربری زمین کشاورزی و باغ ها در بیرون از منطقه قانونی شهر ها به استثنای موارد مهم و ضروری غیر قانونی و ممنوع می باشد.

 

چارت هزینه های مشاوره حقوقی

به بیان ساده تر مفهوم تغییر کاربری زمین این است که صاحب یک زمین به علت دستیابی به امتیازات بیشتر و به دست اوردن منافع مالی از زمین کشاورزی برای ساخت و ساز و یا موارد دیگر استفاده کند. به عنوان مثال زمین کشاورزی را به مسکونی تغییر کاربری دهد، در این صورت مقنن جهت محافظت از باغ ها و اراضی کشاورزی و پیشگیری از تغییر  آن ها به نواحی مسکونی یا غیر آن، ضوابطی را ایجاد کرده و با جرم شناختن این کار تلاش نموده است تا از تغییر کاربری زمین ممانعت نماید. برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و یا مشاوره حقوقی تلفنی با موسسه وکلای تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

تغییر کاربری اراضی

آیا تغییر کاربری زمین کشاورزی جرم است؟

همانطور که میدانید براساس ضوابط و قوانین، تغییر کاربری زمین به استثنای موارد ضروری غیر قانونی است و در حالاتی خاص تبدیل کاربری زمین کشاورزی و باغ ها بر دوش کمیسیونی است که در آن کارگزاران وزارتخانه های کشاورزی، مسکن و شهرسازی، اداره جهاد کشاورزی و نهاد حفاظت محیط زیست و استانداری شرکت می کنند که در هر مرکز استانی تحت نظر اداره کشاورزی وضع می شود و تصمیمات این انجمن با بیشترین رای اعضا معتبر و موثق خواهد بود و طی دو ماه از زمان تقاضای داوطلب، این انجمن وظیفه دارد به وضع جلسه و گرفتن تصمیم بپردازد. امکان دارد برای هر کسی این سوال پیش آید که آیا تغییر کاربری زمین کشاورزی جرم به حساب می آید؟ به طورکلی قانون حفظ کاربری زمین و ملک ،تبدیل کاربری اراضی را مخالف با نظم عمومی می داند و برای آن مجازات در نظر گرفته است و حرکت نامبرده را جرم تلقی می کند و آن را درخور مجازات کیفری می داند.

 

مشاوره املاک و مستقلات

مجازات تغییر کاربری زمین کشاورزی چیست؟

مجازات تغییر کاربری زمین کشاورزی چه می باشد؟ آیا قوه قضایی مرجع رسیدگی به چنین مجازاتی است؟ همه صاحبان یا مالکان باغ ها و زمین کشاورزی که بدون دریافت اجازه از کمیسیون مبحث تبصره ۱ ، ماده یکم این ضابطه به شیوه غیر قانونی مبادرت به تحول کاربری اراضی زراعی نمایند، مجازات آن ها افزون بر ضرورت پرداخت جزای نقدی،  از ۱  تا ۳ برابر ارزش زمین های کشاورزی و باغات به نرخ روز ملک است.

معمولا بنای ساخته شده در کاربری جدید زمین مدنظر فرد قانون شکن تخریب می شود و چنانچه این جرم مجدد تکرار شود به حبس ۲ الی ۶ ماه و جزای نقدی محکوم می شوند.  مجازات تغییر کاربری زمین کشاورزی  معمولا جزای نقدی نسبی می باشد بدین مفهوم که با توجه به ارزش زمین ، ارزیابی می شود. مطابق حکم وحدت رویه هیات عمومی دیوان عالی کشور این جرم ، درجه ۷ به حساب می آید.برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و یا مشاوره حقوقی تلفنی با موسسه وکلای تلفنی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

ارتباط از طریق واتس اپ

مرجع صالح جهت رسیدگی به تغییر کاربری زمین کیست؟

مرجع صالح تغییر کاربری زمین مطابق ماده ۵، شهرداری می باشد. براساس مضمون بند ۳ ماده ۲ ضوابط تاسیس شورای عالی ، شهرسازی وارسی و ثبت نهایی طرح های  جامع شهری و تحولات آنها بیرون از نقوش تفصیلی در اهلیت شورای نامبرده قرار گرفته است.

نظارت و رسیدگی به پرونده ها و تقاضاها، نخست به هیئت دبیران کمیسیون ماده ۵ محول شده  و بعد از وارسی و انجام امور تخصصی و کارشناسی برای گرفتن تصمیم به جلسه های انجمن نامبرده فرستاده می شود. نکته حائز اهمیت اینکه صرف درخواست جهت تغییر کاربری زمین کافی نیست و پیش از وارسی مسئله در کمیسیون ماده ۵ ، موضوع تحول کاربری زمین درخواست شده از جوانب متنوعی مورد کارشناسی و وارسی درست قرار خواهد گرفت.

وکیل متخصص در حوزه تغییر کاربری زمین

وکیل کارشناس و متخصص در حیطه تغییر کاربری زمین چه کسی است؟ بهترین وکیل برای شما کسی است که مهارت و تخصص کافی در دعاوی دیوان عدالت اداری و تبدیل کاربری را داشته باشد. برای تعیین بهترین وکیل متخصص در حیطه تغییر کاربری زمین  برای شما قاضی شرایط را درنظر گرفته است:

رزومه و نرخ پیشنهادی  از تعدادی وکیل

نرخ و هزینه مشاوره مقدماتی

امتیاز دیگر کاربران به این وکیل ها

در این صورت فقط لازم است تقاضای خود را ثبت نمایید تا موارد ذکر شده را از چندین وکیل اخذ نمایید. بدین طریق می توانید بهترین وکیل در این حیطه پیدا کنید که ما در این زمینه مشاوره حقوقی فوری و 24 ساعته موسسه وکلای تلفنی را به شما پیشنهاد میدهیم .

 

تغییر کاربری زمین کشاورزی

تخریب ساختمان در زمین کشاورزی

مطابق قوانین، تغییر کاربری زمین به جز موارد ضروری غیر مجاز و ممنوع می باشد. قانونگذار برای حفاظت از اراضی کشاورزی و باغ ها و همچنین ممانعت از تغییر آنها به مناطق مسکونی ضوابط و قوانینی را وضع نموده است و با جرم شناختن این عمل سعی بر آن دارد تا به حفظ کاربری زمین بپردازد. با توجه به این قوانین و ممنوع بودن تغییر کاربری می توان به تخریب ساختمان در اراضی کشاورزی پرداخت.

قانون تغییر کاربری اراضی

تغییر کاربری زمین زراعی و باغ ها معمولا هشداری است برای نسل آتی که چنانچه سیر رو به افزایش آن توقف یا کم نشود در سال های نه چندان دور ، اراضی جهت زراعت و کشاورزی باقی نمی ماند. این اخطار در سال ۱۳۷۴ به گوش قانونگذار کشورمان رسید بعد آن قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و باغ ها به تصویب رسید. این قانون با ضمائم و تصحیحاتی در سال ۱۳۸۵ ، بعد از ۱۵ ماه و ۱۴بند و همچنین اساسنامه و نسخه های بعدی ، لازم و حاضرالاجرا می باشد. براساس ماده ۱ قانون نامبرده شده ، به هدف حفظ کاربری زمین کشاورزی و استمرار و بهره وری آنها از زمان تصویب این قانون، تبدیل کاربری زمین های کشاورزی در بیرون از قلمرو قانونی شهر ها به استثنای موارد ضروری غیر مجاز می باشد.

از سویی براساس ماده بند ۲ همان ماده، ماخذ تشخیص و بازشناسی زمین های کشاورزی و باغ ها ، نهاد جهاد کشاورزی می باشد و ماخذ اداری و قضایی بایستی رای این نهاد را اعلام کنند. براساس بند ۳ از ماده ۱ قانون توصیف شده، نهاد های ثبت اسناد و املاک ، دفاتر ثبت اسناد رسمی و دیگر انجمن ها و ماخذ مربوط موظفند در جداسازی و تسهیم زمین های کشاورزی و باغ ها و تبدیل کاربری آنها در بیرون از قلمرو شهر ها از اداره جهاد کشاورزی خبرجویی نمایند.

 

نگارش شکوائیه 
نگارش انواع دادخواست 
مشاوره حقوقی سند شورایی در خرید ملک 
اثبات حق ارتفاق یا حق عبور
اعاده دادرسی در منابع طبیعی 
درباره ما 

 

 

سوالات متداول 

آیا تغییر کاربری زمین شراکتی بدون رضایت یکی از طرفین امکان پذیر است؟

خیر. تغییر کاربری زمین بایستی با رضایت کامل شرکا و داشتن مجوز صورت بگیرد.

ایا امکان تغییر مجدد کاربری زمین توسط خریدار جدید وجود دارد؟

چنانچه زمین توسط شخص اول برای یک فعالیت خاصی استفاده شده و اکنون خریدار دوم میخواهد از آن به منظور دیگری استفاده کند بله تغییر کاربری لازم است

رفع اتهام تغییر کاربری چگونه انجام می شود؟

با مراجعه به مراجع قضایی مسئله خود را پیگیری کنید

آیا تغییر کاربری زمین شامل اراضی همچون زمین های کشاورزی نیز می شود؟

بله. البته موارد باید توسط مراج صالح مورد بررسی قرار گیرد

برای رفع اتهام در خصوص تغییر کاربری زمین چه کسی می تواند ما را راهنمایی کند؟

وکیل تغییر کاربری زمین های اراضی بهترین شخصی است که می تواند به شما کمک کند.


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

سلام، تغییر کاربری زمین کشاورزی و باغ ها به مفهوم تبدیل شیوه بهره برداری و بکارگیری زمین است به گونه ای که از استمرار بهره وری به شیوه قبل جلوگیری شود. از این رو بر اساس ماده ۱ قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی و زراعی مصوب1374《 به هدف حفظ کاربری اراضی کشاورزی و زراعی و استمرار و استفاده از آنها از زمان تصویب این ضابطه تبدیل کاربری زمین کشاورزی و باغ ها در بیرون از منطقه قانونی شهر ها به استثنای موارد مهم و ضروری غیر قانونی و ممنوع می باشد.》


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ تمایل به کسب سود و درآمد بیشتر در تمامی انسان ها وجود داشته و برخی از اسنان ها به دلیل طمع ذاتی خود به دنبال کسب سود بیشتر و درآمد هنگفت در بازه زمانی بسیار کوتاه هستند . تصور کنید که فردی دارای یک قطعه زمین کشاورزی در یکی از روستاهای شمال کشور بوده که از قضا در جوار یکی از جاذبه های مهم توریستی شمال مانند ماسوله یا نمک آبرود قرار دارد و حجم انبوه مسافرانی که به شمال کشور سفر کرده و به دنبال سوئیت و اقامتگاه می گردند او را وسوسه می کند تا با صرف هزینه ناچیز و ساختن چند سوئیت ساده در دل آن زمین کشاورزی و بهره مندی از طبیعت زیبای شمال ،تعداد زیادی از مسافران را به سمت خود جلب کرده و درآمد بیشتری کسب نماید .حال تصور کنید که به علت مجموع این اتفاقات تمام طبیعت شمال تبدیل به ساختمان های غیر اصولی و بد قواره ای شده که دیگر جذابیتی برای گردشگران ندارد و از سمت دیگر تمام محصول کشاورزی این محدوده از بین رفته و مجبور به واردات محصولات کشاورزی جهت بر طرف کردن نیاز های اساسی خود شویم!! اینجاست که قدرت حاکمیت با اتکا به قانون وارد میدان شد و با منع کاربری اراضی و وضع قوانین خاص جلوی این کار را گرفته و اجازه سوء استفاده به افراد را نمی دهد تا تنها زمین هایی که فرایند قانونی خود را طی نموده و به نفع مصالح کشور هستند بتوانند با بهره مندی از وضعیت تغییر کاربری اقدام به ساخت و ساز نمایند .


بهاره توکلی پور

با سلام و عرض ادب خدمت دوستان موسسه وکیل تلفنی کار بسیار ارزشمندی را در دوران بیماری انجام دادن و سبب صرفه جویی در هزینه ها و وقت مردم شدن ونیاز به مراجعه حضوری رو به حداقل رساندند،پیشنهادمیکنم مردم حتما از این حرکت خیروخوب استفاده کنندوبه وکلای مجرب موسسه مراجعه کنند باتشکر


Mohamad sheykhi

هر زمین یا املاک ، کاربری معین و مشخصی دارد که این کاربری ها دارای انواع مختلفی نیز می باشد. از همین رو می توان گفت : رایج ترین تغییرات کاربری شامل کاربری املاک، کاربری مسکونی، کاربری اداری، کاربری تجاری و کاربری کشاورزی است. هرکدام از تغییرات قید شده در مراحل خاص با مشخصات خاصی صورت می پذیرد که در صورت تخطی از آنها مراحل پیگرد قانونی نیز دارد. بنابراین آگاهی از نحوه تغییر کاربری زمین ها یا ملک های موجود بسیار حائز اهمیت است. طبق قوانین وضع شده در شهرداری، هرگونه عوض کردن کاربری اراضی یا ملک، و نقض ضوابط مربوط به کاربری ممنوع است. در همین راستا و جهت پیگیری تخطی های ممکن، کمیسیون ماده ۱۰۰ شهرداری مرجع رسیدگی به این گونه تخلفات است. تغییرات کاربری: تغییرات کاربری زمین ها یا املاک کلا به دو بخش تقسیم می شوند که به ترتیب زیر است. تغییر کاربری شهری تغییر کاربری زراعی اراضی فاقد کاربری چیست ؟ اراضی که فاقد هرگونه کاربری هستند یا به عنوان ذخیره های شهری در نظر گرفته شده اند و یا هنوز طبق برنامه طرح جامع، آزاد سازی و طرح تفصیلی ندارند. تغییر کاربری ملک های شهری: مهمترین تغییرات در کاربری مربوط به سه بخش ، تجاری، اداری، مسکونی است. بیشترین عامل تجاری سازی املاک نیز به دلیل ارزش بالای آن است که باعث افزایش چند برابری قیمت ملک می شود. البته لازم به ذکر است، طبق قانون در شهرها هر بنایی که احداث شود، حتما نیاز به کاربری مشخصی دارد و قانونگذار این کاربری را در سند ثبت می کند


فریبرز ذوالفقاری

با سلام براساس ضوابط و قوانین، تغییر کاربری زمین به استثنای موارد ضروری غیر قانونی است و در حالاتی خاص تبدیل کاربری زمین کشاورزی و باغ ها بر دوش کمیسیونی است که در آن کارگزاران وزارتخانه های کشاورزی، مسکن و شهرسازی، اداره جهاد کشاورزی و نهاد حفاظت محیط زیست و استانداری شرکت می کنند که در هر مرکز استانی تحت نظر اداره کشاورزی وضع می شود و تصمیمات این انجمن با بیشترین رای اعضا معتبر و موثق خواهد بود و طی دو ماه از زمان تقاضای داوطلب، این انجمن وظیفه دارد به وضع جلسه و گرفتن تصمیم بپردازد. امکان دارد برای هر کسی این سوال پیش آید که آیا تغییر کاربری زمین کشاورزی جرم به حساب می آید؟ به طورکلی قانون حفظ کاربری زمین و ملک ،تبدیل کاربری اراضی را مخالف با نظم عمومی می داند و برای آن مجازات در نظر گرفته است و حرکت نامبرده را جرم تلقی می کند و آن را درخور مجازات کیفری می داند.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.