چگونگی اثبات جرم جعل

چگونگی اثبات جرم جعل

چگونگی اثبات جرم جعل

چگونگی اثبات جرم جعل 

مشکلات اقتصادی، کاهش اشتغال، تورم و سایر معضلات موجود در جامعه، زمینه افزایش جرم بوده و یکی از جرایمی که متناسب با پیشرفت علم و تکنیک به شدت فراگیر شده است جرم جعل اسناد رسمی و غیررسمی و تغییر در محتوی این اسناد برای کسب مال و ... است.

در پی افزایش میزان جعل اسنادی مانند مدرک تحصیلی، اسناد مالی مانند چک و تغییر در محتوی اسناد مانند اسناد اموال غیر منقول تلاش برای چگونگی اثبات جرم جعل هم افزایش یافته و کارشناسان و متخصصین قوه قضائیه به ابزارهای لازم برای تشخیص و مقابله با جرم جعل مجهز گردیده اند. موسسه وکیل تلفنی  با انواع و اشکال جرم و جعل آشنا بوده و به روش های نوین این جرم تسلط کافی داشته و می توانند یاریگر شما در چگونگی اثبات جرم جعل باشند.

مشاوره حقوقی در پرونده  جعل

برای اثبات جرم جعل چه باید کرد؟

جرم جعل در قوانین به معنی دگرگون کردن و تغییر در محتوای یک سند، بطوریکه با سند اصلی مغایرت داشته و انجام آن موجب تضییع حقوق یک یا چند نفر از اعضای جامعه شود. جرایمی مانند، تقلید و جعل امضاء چک یا سند رسمی، جعل مدارک تحصیلی، اسکناس و سایر اسناد بهادار، گذرنامه و .... مهمترین و پرکاربردترین انواع جعل اسناد رسمی هستند.

برای اثبات جعلی بودن یک سند، چند اصل باید در نظر گرفته شود؟

  • تغییر در محتوی اسناد با ایجاد مهر و امضاء جعلی یا تغییر در محتوی اسناد، به گونه ای باشد که در حالت عادی و با ابزارهای معمولی با سند اصلی تفاوت نداشته باشد.
  • جرم جعل به نیت کسب مال غیر و رساندن ضرر و آسیب به دیگران حادث شده باشد.
  • در اسناد رسمی که چارچوب و شکل شناخته شده دارند، تفاوت های واضح مانند دست نویس کردن سند به شکل متفاوت از سند اصلی، جعل محسوب نمی شود.

اما اگر با سند جعلی مواجه شدید: قبل از هر چیز با موسسه وکیل تلفنی و مشاوره حقوقی این حوزه تماس گرفته و راهنمایی لازم را دریافت و سپس به کمک ایشان دادخواست تنظیم و با اسناد و مدارک و ادله کافی به دادگاه صالح مراجعه و طرح شکایت نموده و چگونگی اثبات جرم جعل سند را به متخصصان قوه قضائیه واگذار نمایید.

آیا با شهادت شهود می توان جرم جعل را اثبات کرد؟

در قوانین حقوقی جاری قوه قضائیه برای اثبات بسیاری از جرمها شهادت شاهدان جایگاه ویژه ای دارد و در بسیاری از موارد قاضی به کمک شهادت شهود، رای صادر و به مجازات می رساند. اما در شهادت چند اصل وجود دارد:

اول اینکه: شاهد واجد شرایطی مانند بلوغ جسمی و عقلی، سلامت روان، مومن و متعهد به اصول دینی و اخلاقی و نداشتن نفع شخصی در پرونده مورد نظر باشد.

دوم اینکه: جرم ارتکابی قابلیت اثبات با شهادت را داشته باشد.

سوم اینکه: براساس قوانین مصوب قوه قضائیه تعداد شاهدین و جنسیت آنها حد نصاب لازم را داشته باشد.

در مورد چگونگی اثبات جرم جعل با شهادت شهود شرایط اندکی متفاوت است و آن اینکه وقوع جرم جعل سند و مدارک باید توسط کارشناس قابل اثبات باشد و در این مورد خاص چندان جایگاهی نداشته و آنچه ملاک است متن سند و نظر کارشناسان خبره در مورد جعلی بودن سند است.

تنها گواهی و شهادت مورد تایید دادگاه، گواهی افرادی است که به عنوان شاهد، در تنظیم سند حضور داشته و می توانند اصالت سند تنظیم شده را تایید یا رد نمایند.

 

چارت هزینه مشاوره حقوقی

ملاک و ضابطه احراز وقوع جرم جعل در نظام حقوقی ایران چیست؟

برای چگونگی اثبات جرم جعل سند در قوانین و نظام حقوقی ایران داشتن چند اصل و ضابطه مهم و ضروری است.

  • سند جعلی توسط شاکی خصوصی به دادگاه ارائه و طی دادخواست، تقاضای رسیدگی شده باشد.
  • سند جعلی جنبه عمومی داشته و مدعی العموم با ورود به قضیه، پیگیری مورد جعل را انجام دهد.
  • شاهدین و گواهان حاضر هنگام تنظیم سند که ذیل سند را امضاء کرده اند نسبت به اصالت یا جعلی بودن سند شهادت دهند.
  • سند مورد مناقشه به کارشناسان ارجاع و در این مرحله با طی کردن فرایند های کارشناسی مانند بررسی متخصصین خط شناسی، انجام استکتاب و یا انجام تطبیق خط، امضاء و یا مهر به کار رفته در سند با اسناد معتبر و تنظیمی ارائه شده به دادگاه

ادعای جعلی بودن یک سند با اسناد معتبر و مستند و با ذکر مصداق و دلیل و در زمان مقرر، مطرح و به دادگاه ارائه شود با انجام این اصول چگونگی اثبات جرم جعل در نظام حقوقی و قضایی ایران تدوین و اجرا گردیده است.

استفاده از مهر نظامی جعلی

معیار کارشناسی برای جعلیت اسناد، آیا ملاک اثبات اتهام جعل به متهم می باشد؟

بر اساس قوانین جاری و در خصوص اثبات اتهام جعل بر اساس نظر کارشناس، تبصره ماده 211 قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 و ماده 166 قانون آیین دادرسی کیفری تعیین کننده هستند بر اساس اصول فوق « نظریه کارشناسی برای قاضی طریقیت داشته، نه موضوعیت و طریقت تا آنجا است قاضی پرونده وجدان و علم به وقوع جرم و یا عدم وقوع آن پیدا کند.»  همانطور که مشاهده می شود چگونگی اثبات جرم جعل با معیار کارشناسی در حد اقناع قاضی به وقوع یا عدم وقوع جرم است و موضوعیت و تعیین کنندگی ندارد.

چگونه میتوان جعل اسکناس رسمی را به شخص خاص منتسب کرد؟

یکی دیگر از مصادیق جعل اسناد رسمی، جعل اسکناس رسمی داخلی یا خارجی است که به منظور بهره وری شخصی و یا ضربه زدن به نظام اقتصادی کشور طراحی، چاپ و به جریان انداخته می شود. برای اثبات نسبت جعل اسکناس به فرد خاص، مهمترین اصل وجود مدرک و سند، یعنی اسکناس جعلی است.که در اختیار و مهم قرار دانسته و مورد استفاده قرار گرفته باشد. در اینصورت ضابطان قضایی با دستگیری متهم و انجام عملیات تجسس و بازجویی نسبت به انتساب جرم جعل به فرد و یا پیگیری و یافتن منشاء اصلی جعل اسکناس اقدام می نمایند. چگونگی اثبات جرم جعل اسکناس باید با در اختیار داشتن دلایل و شواهد کافی مانند افراد متهم، کشف ابزار آلات و ماشین های چاپ و ... صورت پذیرد تا قاضی ادله کافی برای انتساب جرم جعل را داشته باشد.

ادله اثبات برای انتساب اتهام جعل به متهم چه مواردی هستند؟

در چگونگی اثبات جرم جعل و انتساب این اتهام به متهم باید ادله و اسناد و مدارک کافی وجود داشته باشد تا مرجع قضایی بر اساس این ادله به وقوع جرم تعیین یافته و رای صادر کند مهمترین این ادله عبارتند از :

  • اقرار صریح و واضح متهم در بازجویی و در حضور مرجع قضایی
  • وجود سند جعلی و تطبیق با اسناد مشابه اصلی بر اساس شواهد شیمیایی، میکروسکوپی و ...
  • نظریه کارشناسان تشخیص اسناد جعلی
  • علم قاضی که بر اساس ادله مذکور حاصل و منجر به صدور رای مجرمیت و یا تبرئه متهم خواهد شد.

برای چگونگی اثبات جرم جعل تماس با  موسسه وکیل تلفنی این مجموعه کارگشاست.

سوالات متداول:

 

چگونه اثبات جرم توسط مراجع قضایی انجام می گیرد؟

 

 چگونگی اثبات جرم جعل اسکناس باید با در اختیار داشتن دلایل و شواهد کافی مانند افراد متهم، کشف ابزار آلات و ماشین های چاپ و ... صورت پذیرد تا قاضی ادله کافی برای انتساب جرم جعل را داشته باشد.

 

 هرگاه شکایت کیفری جعل، توسط وکیل متخصص در این حوزه انجام گیرد چه مزایایی می تواند داشته باشد ؟

 

  • اثبات جرم جعل در زمان کوتاهتری انجام میگیرد
  • ضرورتی به حضور شاکی در دادگاه نمی باشد
  • وکیل می تواند به جای موکل خود تقاضای کارشناسی و خط نگاری را از دادگاه تقاضا کند.
  • وکیل این اختیار را دارد برای جبران ضررو زیان موکل و محکومیت شخص جاعل اقدام کند.

 

چگونگی اثبات جرم جعل در جعل امضا مراجع قضایی؟

 

زمانی که  شکایت کیفری جعل امضا، در دادسرا مطرح شود،  سند مورد نظر برای کارشناسی به کارشناسان خط نگاری ارجاع داده می شود تا بررسی های لازم انجام گیرد..

 

آیا چگونگی اثبات جرم جعل با حضور وکیل می تواند در پروسه رسیدگی و صدور حکم تاثیر گذار باشد؟

 

بله. وکلای موسسه وکیل تلفنی با تخصص و علم به موضوع بهترین راهکار را در چگونگی اثبات جرم جعل ارائه خواهند داد و نتیجه ای در خور در زمانی کوتاه قابل پیش بینی است.

 

آیا حضور هر شاهدی می تواند در چگونگی اثبات جرم جعل موثر واقع شود؟

 

 تنها گواهی و شهادت مورد تایید دادگاه، گواهی افرادی است که به عنوان شاهد تنظیم سند حضور داشته و می توانند اصالت سند تنظیم شده را تایید یا رد نمایند.

 


سوالات متداول

نظرات

علیرضا محمدی

متاسفانه بسیاری مواقع افراد عادی با راهنمایی های غلط به جای حل مشکل فرد به عمیق تر شدن مشکل او کمک میکنند و حتی گاها همین تصمیماتی که بر مبنای راهنمایی نادرست اتخاد میشود فرد را محکوم میکند امیدوارم روزبه روز فعالیت موسسه وکیل تلفنی گسترده تر و فراگیر تر شود چراکه شما کمک بزرگی به من کردید


mohamad sheykhi

چگونگی اثبات جرم جعل چگونگی اثبات جرم جعل ۶دی ۱۴۰۰ هادی توکلی کیفری چگونگی اثبات جرم جعل مشکلات اقتصادی، کاهش اشتغال، تورم و سایر معضلات موجود در جامعه، زمینه افزایش جرم بوده و یکی از جرایمی که متناسب با پیشرفت علم و تکنیک به شدت فراگیر شده است جرم جعل اسناد رسمی و غیررسمی و تغییر در محتوی این اسناد برای کسب مال و ... است. در پی افزایش میزان جعل اسنادی مانند مدرک تحصیلی، اسناد مالی مانند چک و تغییر در محتوی اسناد مانند اسناد اموال غیر منقول تلاش برای چگونگی اثبات جرم جعل هم افزایش یافته و کارشناسان و متخصصین قوه قضائیه به ابزارهای لازم برای تشخیص و مقابله با جرم جعل مجهز گردیده اند. موسسه وکیل تلفنی با انواع و اشکال جرم و جعل آشنا بوده و به روش های نوین این جرم تسلط کافی داشته و می توانند یاریگر شما در چگونگی اثبات جرم جعل باشند. مشاوره حقوقی در پرونده جعل برای اثبات جرم جعل چه باید کرد؟ جرم جعل در قوانین به معنی دگرگون کردن و تغییر در محتوای یک سند، بطوریکه با سند اصلی مغایرت داشته و انجام آن موجب تضییع حقوق یک یا چند نفر از اعضای جامعه شود. جرایمی مانند، تقلید و جعل امضاء چک یا سند رسمی، جعل مدارک تحصیلی، اسکناس و سایر اسناد بهادار، گذرنامه و .... مهمترین و پرکاربردترین انواع جعل اسناد رسمی هستند. برای اثبات جعلی بودن یک سند، چند اصل باید در نظر گرفته شود؟ تغییر در محتوی اسناد با ایجاد مهر و امضاء جعلی یا تغییر در محتوی اسناد، به گونه ای باشد که در حالت عادی و با ابزارهای معمولی با سند اصلی تفاوت نداشته باشد. جرم جعل به نیت کسب مال غیر و رساندن ضرر و آسیب به دیگران حادث شده باشد. در اسناد رسمی که چارچوب و شکل شناخته شده دارند، تفاوت های واضح مانند دست نویس کردن سند به شکل متفاوت از سند اصلی، جعل محسوب نمی شود.


مجید شیخی

در این جرم فرد متخلف به جای ارائه اسناد و مدارک واقعی از اسناد غیر اصلی و غیر واقعی استفاده می‌کندبرخی از بدیهی‌ترین مصادیق جرم جعل عبارتند از: ایجاد نوشته یا سند ایجاد مهر یا جعل امضای افراد خراشیدن یا تراشیدن و از بین بردن یک کلمه، جمله یا عبارت در مدارک و اسناد اگر قصد داشته باشید از فردی بابت جرم جعل مدارک، شکایت کیفری تنظیم کنید ابتدا باید با یک وکیل حرفه‌ای در امور جعل مدارک مشورت کنید، سپس باید با مراجعه حضوری به وکیل پرونده را تکمیل نموده و همه جزئیات را به وکیل توضیح دهید. همچنین در صورتی که مدارک اسناد و یا شاهدی برای اثبات ادعای خود دارید، باید آن‌ها را به وکیل اعلام نمایید، همچنین باید مدارکی را برای شکایت از جرم جعل مدارک فراهم کنید که این مدارک معمولاً مدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی و همچنین اسناد و مدارک مبنی بر وقوع جرم جعل هستند قاضی با ارجاع ب کارشناس و نظریه کارشناس نسبت ب موضوع تصمیم میگیرد


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همان‌طوری که همه ما می‌دانیم وقتی در جامعه‌ای دولت مرکزی ضعیف شده و به تبع آن اقتصاد کشور ضعیف گردد در دراز مدت شاهد بروز مشکلات اجتماعی و یا بزهکاری‌های جدید خواهیم بود که اگر برای آن چاره‌ای اندیشیده نشود بعد از مدتی تبدیل خواهد شد به بزه‌های مهم و تأثیرگذار، یکی از انواع بزه هایی که در جامعه ما در چند سال اخیر به‌شدت رواج پیدا کرده‌است جرم جعل و استفاده از سند مجعول یا کلاه‌برداری می‌باشد. در این‌جا ما شاهد آن هستیم که مدارک تحصیلی، ویزا، پاسپورت، کارت پایان خدمت، قراردادهای مختلف مالی و غیرمالی توسط افرادی که جاعل حرفه‌ای محسوب می‌شوند جعل‌شده و مابه‌ازای آن مبالغ کلان و سنگینی از مشتریان اخذ می‌گردد. برای‌اینکه بتوانیم یک جرم مانند جرم جعل را اثبات کنیم باید به‌صورت کلی هم به ادله اثبات دعوا رجوع نماییم. شاید بتوان کارشناسی توسط یک کارشناس رسمی دادگستری که با استفاده از ابزارآلاتی چون دستگاه‌های مادون قرمز یا بررسی نوع مرکب و جوهر به‌کاررفته در اسناد یا  بررسی برخی از کدهای شناسایی می‌تواند ابزار کار وی باشد را مهم‌ترین راه برای تشخیص جرم جعل دانست. در پاره‌ای از موارد شهادت شهود مثلاً در تنظیم اسناد رسمی و یا علم قاضی نیز می‌تواند کارگشای این جرم باشد. البته بدلیل پیچیدگی این جرم و طبعات اجتماعی فراوان آن توصیه اکید ما این است که در صورت بروز چنین مشکلی حتماً با وکلای کارکشته مؤسسه وکیل تلفنی هماهنگ نمود و بعد از آن اقدام به عمل نمایید موفق باشید.


بشیر علی پاریاد

سلام .جعل سند هنگامی اتفاق می افتد که جاعل اقدام به تنظیم نوشته ای و برگه ای شبیه برگه و نوشته های اصلی بنماید و در آن سند و نوشته امضایی را به جای صاحب نوشته اصلی نماید و یا مهری بسازد و روی آن برگه ساخته شده بزند و یا سندی و نوشته را مخدوش نماید و کلمه ای از آن یا جمله ای را بتراشد و یا بخراشد که باعث حذف آن نوشته شود و قسمتی از نوشته را سیاه نماید که باعث ناخوانا شدن آن قسمت از سند و نوشته گردد و بخشی از نوشته را پاک کند و نیز نوشته ای را به طریق حرفه ای بر روی سند نوشتة دیگر بچسباند و الصاق نماید و یا اعداد و تاریخ روی سند و نوشته را با اضافه کردن یا حذف قسمتی از اعداد تغییر دهد و یا استفاده از مهر دیگری که بدون اجازه وی ذیل نوشته یا روی سندی بزند و ارائه کندجعل سند محسوب می شود و پرواضح است که جعل سند شامل اسناد رسمی و عادی می شود.


حمید مرادی نیا

با سلام. ادله اثبات جرم در قانون مجازات اسلامی بیان شده است و با توجه به نوع جرم (جعل) نیاز ارجاع به کارشناسان حوزه تخصص خود را خواهد داشت.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام مشکلات اقتصادی، کاهش اشتغال، تورم و سایر معضلات موجود در جامعه، زمینه افزایش جرم بوده و یکی از جرایمی که متناسب با پیشرفت علم و تکنیک به شدت فراگیر شده است جرم جعل اسناد رسمی و غیررسمی و تغییر در محتوی این اسناد برای کسب مال و ... است. در پی افزایش میزان جعل اسنادی مانند مدرک تحصیلی، اسناد مالی مانند چک و تغییر در محتوی اسناد مانند اسناد اموال غیر منقول تلاش برای چگونگی اثبات جرم جعل هم افزایش یافته و کارشناسان و متخصصین قوه قضائیه به ابزارهای لازم برای تشخیص و مقابله با جرم جعل مجهز گردیده اند


شیوا فرخندی

با سلامدر رسیدگی به جرم جعل، از ابزارهایی علمی مانند استکتاب در مورد جعل امضا یا هخط، استفاده از نور مخصوص یا موارد شیمیایی خاص برای تشخیص مواردی که بعداً به سند الحاق گردیده و...استفاده می شود. در حرم جعل وجود سونیت ضروری است و همچنین رسیدن ضرر به شخصی در نتیجه ارتکاب این حرم ،از شرایط وقوع جرم جعل می باشد.


بهنام رحمانی فرد

با سلام احکام جعل سند هم در مقررات آیین دادرسی و هم در مقررات کتاب پنجم از قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) آمده است. مواد 219 الی 222 قانون آیین دادرسی مدنی در خصوص جعل سند و ادعای جعلیت و بی اعتباری اسناد حقوقی می باشد. هر یک از طرفین که سند رسمی یا عادی، علیه او ابراز شده (خواه سند منتسب به او یا دیگری باشد) و بخواهد نسبت به اصالت آن تعرض نماید، می تواند این امر را در قالب ادعای جعل سند نیز مطرح کند. زیرا ادعای جعل هم نسبت به اسناد رسمی و هم نسبت به اسناد عادی شنیده می شود. جعل کردن در لغت از جمله به معنای دگرگون کردن، منقلب نمودن، گردانیدن، قرار دادن و ایجاد کردن آمده است. این اصطلاح در قانون آیین دادرسی مدنی تعریف نشده اما در حقوق کیفری به جعل مادی و مفادی (معنوی) تقسیم می شود. بنابراین طرفی که سند جعلی علیه او ابراز گردیده، ادعا می نماید که یکی از اعمالی که طبق قانون جعل (مادی و مفادی) شمرده می شود، در سند صورت گرفته است. البته تعرض به اصالت سند در قالب ادعای جعل سند باید با به کارگیری همین اصطلاح «جعل» مطرح شود تا قابل رسیدگی باشد و واژه هایی از قبیل سند ساختگی است و یا امضا نقاشی شده است، به تنهایی کافی نیست. از سوی دیگر هرگاه مدعی جعل تنها بخشی از سند را مجعول بداند، باید آن را مشخص نماید.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.