مشاوره حقوقی زن ناشزه

مشاوره حقوقی زن ناشزه

مشاوره حقوقی زن ناشزه

مشاوره حقوقی زن ناشزه

به چه زنی ناشزه گفته می شود؟

زنی که هیچ وظیفه ای را در قبال شوهر انجام ندهد و به اصطلاحی دیگر نه به صورت عام و نه به صورت خاص از همسر خود تمکین نکند. بعد از اینکه عقد جاری می شود زن و شوهر وظایفی در مقابل همدیگر دارند به عنوان مثال اگر زن از لحاظ زناشویی از شوهر خود تمکین کند و همبستر شود تمکین از نوع خاص را انجام داده است. همچنین تمکین از نوع عام نیز پذیرش شوهر به عنوان رئیس خانه و خانواده است. عدم تمکین زن بدون اینکه عذر شرعی یا قانونی داشته باشد عنوان ناشزه را به زن خواهد داد.

 

چارت هزینه های مشاوره حقوقی

آیا به زن ناشزه نفقه تعلق می گیرد؟

در ماده 1108 قانون مدنی به نفقه زن ناشزه اشاره شده است که اگر زنی بدون دلیل وظایف خود را در قبال شوهر خود انجام ندهد نفقه به این زن تعلق نخواهد گرفت. مرد در حالتی می تواند به دلیل ناشزه بودن زن از دادن نفقه خودداری کند که قبل از آن دادخواست الزام به تمکین را تقدیم دادگاه کرده باشد. برای اطلاع در مورد نفقه و اجرت المثل زن ناشزه می توانید با وکیل متخصص موسسه وکلای تلفنی تماس بگیرید و مشاوره حقوقی با کیفیت دریافت کنید.

ازدواج مجدد زوج در صورت ناشزه بودن زن

یکی از شرایط دوازده گانه مندرج در سند ازدواج که زن می تواند با استناد کردن به آن از همسر خود جدا شود ازدواج مجدد مرد بدون اجازه زن است. اما اگر زن ناشزه باشد مرد می تواند بدون اجازه گرفتن از زن و با حکم دادگاه زن دیگری اختیار کند. مرد برای اینکه حکم ازدواج مجدد از دادگاه را بگیرد دادخواست الزام به تمکین را تقدیم دادگاه می نماید. اگر حکم قطعی شود اما در عمل زن وظایف شرعی و قانونی خود را انجام ندهد دادگاه به مرد اجازه می دهد که ازدواج مجدد انجام دهد.

 

مشاوره حقوقی الزام به تمکین

چگونگی اثبات ناشزه بودن زوجه

برای اثبات ناشزه بودن زن نیاز به ادله کافی است به عنوان مثال اقرار زن خود یک دلیل محکم برای ناشزه بودن زن است. اگر زن در خانه مرد زندگی نکند و به آن خانه برنگردد سندی برای اثبات عدم تمکین زن است. به مراتب اثبات عدم تمکین زن از نوع عام راحت تر از نوع خاص است. در حالت عادی اگر زن و مردی در زیر یک سقف زندگی کنند اصل بر آن است که زن از نوع خاص تمکین می کند اما اگر غیر از این باشد مرد باید آن را به اثبات برساند. چون کسی غیر از زن و شوهر از نزدیکی کردن و همبستر شدن آنها خبر ندارد به همین دلیل اثبات آن سخت است.

هزینه وکیل برای دفاع زن در دادگاه تمکین

تعرفه قبول کردن وکالت و ارائه خدمات حقوقی از جمله مشاوره مشخص شده است. وکلا یا بر اساس تعرفه ای که سالانه تعیین شده می شود پرونده قبول می کنند یا اینکه با موکل به صورت توافقی مبلغی را به عنوان حق الوکاله تعیین می کنند.  یک وکیل برای دفاع از زن در دادگاه تمکین به صورت توافقی از موکل خود هزینه دریافت خواهد کرد. برای اینکه چگونه با یک وکیل قرارداد وکالت ببندید حتما قبل از آن مشاوره حقوقی با موسسه وکلای تلفنی انجام دهید.

 

سیر تا پیاز تله تمکین

مهریه زن ناشزه به چه صورت است؟

مهریه، حق قانونی زن است و از لحظه ای که عقد جاری و به ثبت میرسد مرد موظف به پرداخت آن است. مهریه یک بدهی مالی است که هیچ چیزی آن را از بین نمی برد مگر اینکه نکاح فسخ شود. همانطور که به ان اشاره شد حتی ناشزه بودن زن نیز تاثیری بر روی مهریه ندارد و زن در هر حالتی می تواند مهریه خود را مطالبه کند و آن را دریافت نماید. قانونگذار به وضوح در مورد نفقه زن ناشزه صحبت کرده است اما سخنی از مهریه زن ناشزه به میان نیاورده است به همین دلیل ناشزه بودن تاثیری در مهریه نخواهد داشت.

آیا ناشزه بودن جرم است و مجازات دارد؟

به دلیل اینکه نمی تواند کسی را در مقابل فرد دیگری مجبور به کاری کرد به همین دلیل نمی توان عدم تمکین زن نیز جرم دانست. و اگر عملی جرم نباشد قطعا مجازاتی هم نباید برای آن در نظر گرفت. اما تمکین نکردن آثاری خواهد داشت که بر اساس آن زن از دریافت نفقه محروم خواهد شد و در صورت انجام طلاق نیز زن از حق تنصیف نیز محروم خواهد شد. همچنین مرد می تواند در صورت ناشزه بودن زن ازدواج مجدد نماید. در واقع مجازات زن ناشزه محرومیت از حق و حقوق مالی است که از آن محروم خواهد شد. از نظر شرعی نیز بنابر حدیثی از پیامبر (ص) تمکین نکردن از همسر گناه است و خداوند از زن خشمگین خواهد شد.

 

ارتباط واتس اپی

مشاوره حقوقی با وکیل در خصوص نشوز زن

مسائل حقوقی دارای پیچیدگی های خاصی است که برای پی بردن به مفاهیم آن نیاز به دانش حقوقی است. به همین دلیل اگر کسی برای مقابله با زن ناشزه بخواهد اطلاعات حقوقی دریافت کند باید با وکیل متخصص نشوز زن مشاوره حقوقی انجام دهد. مشاوره حقوقی با وکیل در خصوص زن نشوز به مشاوره گیرنده کمک می کند تا بهترین راه حل را برای مقابله با موضوع پیدا کند. وکیل متعهد و متخصص به خوبی تمامی مسائل مربوط به زن نشوز را بررسی خواهد کرد و راهکار حقوقی را به مشاوره گیرنده ارائه خواهد داد. اگر می خواهید از وکیل متخصص در ارتباط با زن ناشزه مشاوره حقوقی دریافت کنید با یکی از شماره های مندرج در سایت وکلای تلفنی تماس بگیرید تا در کمتر از 5 دقیقه وکیل مربوطه با شما تماس بگیرد و به شما خدمات و مشاوره حقوقی ارائه دهد.

مشاوره حقوقی رایگان تمکین

در سایت وکلای تلفنی بخشی برای پرسیدن سوالات حقوقی در نظر گرفته شده است. که کاربران می توانند در سایت وکلای تلفنی ثبت نام کنند و در قسمت های مشخص شده سوالات حقوقی خود را مطرح کنند. متخصصین حقوقی در وکلای تلفنی نیز در سریعترین زمان ممکن به سوالات آنها در مورد عدم تمکین زن پاسخ خواهند داد. در این بخش، مشاوره حقوقی انلاین به صورت رایگان انجام می شود و کاربر می تواند هر تعداد سوال که در نظر دارد در آنجا مطرح کند.

 

وکیل فسخ نکاح
مشاوره حقوقی اجرت المثل 
نگارش اظهارنامه
مشاوره حقوقی حق تنصیف 
درباره ما

سوالات رایج

+ چگونه می توان عدم تمکین زن ناشزه را اثبات کرد؟

اثبات ناشزه بودن زن بر عهده مرد است. اثبات عدم تمکین از نوع عام آسان تر از عدم تمکین از نوع خاص است.

+ ترک منزل توسط زن چگونه اثبات می شود؟

مرد باید اظهارنامه ای برای زن ارسال کند اگر زن توجهی به آن نکرد مرد می تواند دادخواست الزام به تمکین را تقدیم دادگاه کند.

+ آیا عدم تمکین جرم و مجازات دارد؟

خیر، عدم تمکین زن جرم محسوب نمی شود اما زن از بخشی از حق و حقوق مالی محروم خواهد شد.

+ زن ناشزه به چه معنی است؟

زن ناشزه به زنی گفته می شود که از همسر خود تمکین نکند.

+ آیا مهریه و نفقه به زن ناشزه تعلق خواهد گرفت؟

در هر حالتی مهریه به زن تعلق خواهد گرفت. اما بر اساس قانون نفقه به زن ناشزه تعلق نمی گیرد


سوالات متداول

نظرات

ملیکا محبوبی

کاربران گرامی می توانند در هر ساعت از شبانه روز از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی موسسه وکیل تلفنی با کادری مجرب و ماهر بهره مند شوند


سحر نیک پور

سلام و عرض ادب، زنی که هیچ وظیفه ای را در قبال شوهر انجام ندهد و به اصطلاحی دیگر نه به صورت عام و نه به صورت خاص از همسر خود تمکین نکند. بعد از اینکه عقد جاری می شود زن و شوهر وظایفی در مقابل همدیگر دارند به عنوان مثال اگر زن از لحاظ زناشویی از شوهر خود تمکین کند و همبستر شود تمکین از نوع خاص را انجام داده است. همچنین تمکین از نوع عام نیز پذیرش شوهر به عنوان رئیس خانه و خانواده است. عدم تمکین زن بدون اینکه عذر شرعی یا قانونی داشته باشد عنوان ناشزه را به زن خواهد داد.


علیرضا محمدی

سلام عرض خسته نباشید و احترام خدمت تمام همکاران محترم بسیار مطلب مفیدی بود. متاسفانه ریشه بسیاری از مشکلات حقوقی مردم ناشی از ناآگاهی است اگر جایگاه و اهمیت مشاوره برای تمام افراد مشخص شود مثل فرهنگی که در بسیاری از کشورها سالهاست که وجود دارد، پرونده های ورودی به محاکم بسیار کاهش خواهد داشت. من از خدمات مشاوره ای که از وکیل تلفنی دریافت کردم کاملا راضی بودم. موفق باشید


سهند مهدی پور

سلام از شرایط دوازده گانه مندرج در سند ازدواج که زن می تواند با استناد کردن به آن از همسر خود جدا شود ازدواج مجدد مرد بدون اجازه زن است. اما اگر زن ناشزه باشد مرد می تواند بدون اجازه گرفتن از زن و با حکم دادگاه زن دیگری اختیار کند. مرد برای اینکه حکم ازدواج مجدد از دادگاه را بگیرد دادخواست الزام به تمکین را تقدیم دادگاه می نماید. اگر حکم قطعی شود اما در عمل زن وظایف شرعی و قانونی خود را انجام ندهد دادگاه به مرد اجازه می دهد که ازدواج مجدد انجام دهد


غلامحسین کهراری

با سلام زن در زندگی مشترک از حق و حقوق قانونی و شرعی گوناگونی برخوردار است، به محض وقوع عقد نکاح برخی از حقوق مانند مهریه برای زن ایجاد می شود و حقوقی مانند نفقه و ... با انجام تکالیف قانونی و شرعی برای زن در زندگی ایجاد خواهد شد. برای اینکه زن بتواند از تمامی حقوق قانونی خود در زندگی مشترک برخوردار باشد می بایست وظایف شرعی و قانونی خود را در قبال مرد انجام دهد، مهمترین این وظایف تمکین به صورت خاص است که شامل برقراری رابطه زناشویی می شود. چنانچه زن بدون اذن مرد اقدام به ترک منزل نموده باشد عملا" برای عدم تمکین اقدام نموده است، وجود زن و مرد در کنار هم در منزل مشترک دلیل تمکین خاص زن از مرد است، هرچند که عدم تمکین در اینصورت به سختی قابل اثبات است. عدم رعایت و انجام وظایف قانونی از طرف زن و ترک منزل موجب می شود تا در صورت پیگیری مرد دادگاه حکم به نشوز زن صادر نماید. اثبات دلایلی که موجب نشوز زن می شود برای دادگاه تا حدودی پیچیده و سخت می باشد اما در صورتی که دلایل ارائه شده مورد پذیرش دادگاه واقع شود صدور حکم نشوز برای زن حتمی خواهد بود. در صورت صدور حکم نشوز زن از برخی از حقوق قانونی خود مانند نفقه محروم خواهد شد، ضمن اینکه دادگاه به مرد اجازه می دهد تا ازدواج مجدد بنماید. وجود وکلای متخصص و مجرب در موسسه وکیل تلفنی امکانی است تا متقاضیان بتوانند با سهولت و صرف کمترین هزینه از خدمات مشاوره ای آنان در تمامی مشکلات و مسائل خانواده و .... از آن برخوردار شوند.


فاطمه موسوی نژاد

با سپاس از سایت وکیل تلفنی که با درج مطالب آموزنده آگاهی مردم را بالا می برند باید بگوییم که در واقع زن ناشزه، زنی است که از تمکین عام یا تمکین خاص و یا هر دو نوع تمکین در برابر شوهر خودداری می نماید. همچنین شرایط نفقه و مهریه زن ناشزه، به این صورت است که به زن ناشزه نفقه تعلق نمی گیرد، اما مهریه تعلق می گیرد.برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر می توانیم از وکلای سایت وکیل تلفنی کمک بگیریم


راضیه دهقان

با عرض سلام ادب تشکر از مجموعه وکیل تلفنی زوجه بعد از وقوع عقد باید نسبت به زوج تمکین عام و خاص نماید و زوج هم باید با توجه به شخصیت زوجه تمام وسیله های زندگی و منزل برای زندگی را فراهم کند و زوجه باید در منزلی که زوج تهیه میکند زندگی کند . و بابت زن ناشزه اگر زوجه به هر علتی تمکین نکند و وظیفه زناشویی خود را انجام ندهد و امتناع ورزد زوج با توجه به عدم تمکین زوجه مستحق دریافت نفقه نمیباشد . زوج میتواند با توجه به تمکین نکردند زوجه از دادگاه اجازه ازدااج دوم را بگیرند .


Mohamad sheykhi

یکی از مفاهیمی که در حقوق خانواده مطرح شده، مفهوم زن ناشزه می باشد. همچنین، در پرونده های قضایی مطرح شده در دادگاه خانواده به ویژه در دعوی تمکین و نفقه مفهوم زن ناشزه به کرات شنیده می شود، بنابراین ممکن است این سوال مطرح شود که زن ناشزه کیست؟ و معنی نا شزه یعنی چه؟ برای پاسخ دادن به این سوال که زن ناشزه کیست؟ ابتدا باید به این سوال پاسخ داده که تمکین چیست و عدم تمکین به چه معناست ؟ و سپس، با استفاده از این مفهوم، به این سوال پاسخ دهیم که نشوز یعنی چه ؟ و اینکه زن ناشزه کیست. به همین دلیل، در این بخش، به بررسی و تحلیل مفهوم تمکین می پردازیم و در ادامه زن ناشزه را نیز تعریف خواهیم کرد. هنگامی که در قانون حمایت خانواده و سایر قوانین مرتبط با حقوق خانواده با مفهوم تمکین و معنای تمکین عام و تمکین خاص مواجه می شویم، باید دانست که تمکین زن از شوهر، به طور کلی شامل دو مورد می شود: تمکین عام تمکین عام، خود شامل موارد زیر می گردد: مطابق ماده 1114 قانون مدنی، زن باید در منزلی که از سوی شوهر تعیین می شود، سکونت نماید و در این حالت، گفته می شود که زن از شوهر خود تمکین کرده است. استثنای این مساله آن است که اگر حق تعییین منزل به زن داده شده باشد، او می تواند بدون اجازه شوهر مسکن متفاوتی را انتخاب کرده و این انتخاب، به معنای عدم تمکین زن نخواهد بود. به موجب ماده 1102، با جاری شدن عقد نکاح، رابطه زوجیت میان زن و شوهر برقرار گردیده و تکالیف و حقوق آن دو نیز در برابر یکدیگر آغاز می شود. بنابراین، انجام وظایفی که بر اساس قانون بر عهده زوجه بوده، مصداقی از تمکین عام می باشد. بر اساس ماده 1117 قانون مدنی: « شوهر می‌ تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی که منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع کند. » بنابراین اشتغال به شغلی که موافق مصالح خانوادگی و حیثیت و آبرو زن بوده و مورد موافقت شوهر می باشد، نیز نمونه دیگری از تمکین عام محسوب شده و عدم انجام این تکلیف، عدم تمکین زوجه محسوب می گردد. تمکین خاص منظور از تمکین خاص، روابط زناشویی در معنای خاص آن یعنی برقراری رابطه جنسی در حدود متعارف می باشد. بنابراین چنانچه زن از رابطه جنسی در حدود متعارف خودداری نماید، حکم بر عدم تمکین وی صادر می شود. با توجه به آنچه در مورد معنای تمکین گفته شد، می توان گفت که عدم تمکین زن یا نشوز زن، شامل یکی از چهار مورد زیر بوده و چنانچه زنی، به یکی از موارد زیر اقدام نماید، زن ناشزه محسوب می گردد: زن بدون عذر موجه از سکونت در منزل تعیین شده توسط شوهر خودداری می کند. زن، از انجام وظایف و تکالیفی که به موجب قانون بر عهده وی قرار گرفته، خودداری می ورزد. زن علی رغم عدم رضایت شوهر به شغلی اشتغال داشته که مخالف مصالح خانوادگی یا حیثیت خود وی می باشد. زن بدون عذر موجه و وجود موارد مجاز عدم تمکین، از برقراری رابطه جنسی در حدود متعارف خودداری می ورزد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.