وکالت فروش خودرو ورثه‌ای

وکالت فروش خودرو ورثه‌ای

وکالت فروش خودرو ورثه‌ای

فروش خودرو به صورت وکالتی یکی از امور مرسوم و متداول است و بسیاری از افراد در حال حاضر با این روش، خودرو معامله می‌کنند. بنابراین در حالت عادی در صحت وکالت فروش خودرو و به طور کلی این نحوه معامله خودرو، هیچ شک و شبیه‌ای وجود ندارد. البته به شرط این که وکالتنامه به صورت اصولی تنظیم شده باشد! حالا سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا فروش خودرو ورثه‌ای به صورت وکالتی صحیح است یا خیر؟!

اگر قصد دارید ماشین ورثه‌ای را به صورت وکالتی بفروشید یا این که یک خودرو با این شرایط خریداری کنید، اما درباره نحوه تنظیم وکالت فروش خودرو و موارد مربوط به آن اطلاعات کافی ندارید، توصیه می‌کنم تا انتهای این مطلب با موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه باشید.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از وکالت فروش چیست؟

پیش از این که بخواهیم درباره وکالت فروش خودرو ورثه‌ای و نحوه تنظیم آن صحبت کنیم، باید بدانیم وکالت فروش چیست؟! وکالت فروش در اصل یک وکالتنامه است که بر اساس آن صاحب مال به وکیل، اجازه فروش یا نقل و انتقال سند آن را می‌دهد.

بنابراین در وکالت فروش خودرو، مالک خودرو به وکیل خود اجازه فروش و انتقال سند آن را می‌دهد. با وجود این وکالتنامه، وکیل می‌تواند تمام کارهای فروش و انتقال سند را انجام دهد و دیگر نیازی به حضور مالک و صاحب سند نخواهد بود. این وکالت اکثرا میان فروشنده و خریدار تنظیم می‌شود، یعنی پس از اتمام معامله فروشنده به خریدار وکالت می‌دهد تا کارهای انتقال سند و تعویض پلاک و ... را خودش انجام دهد.

 

مزایا و معایب دادن وکالت فروش به دیگری

فرض کنید شما وکالت فروش خودرو یا ملک خود را به فرد دیگری داده اید، در این صورت فرد مذکور که همان وکیل شما در این امر محسوب می‌شود، تمام کارهای فروش و انتقال سند را انجام خواهد داد و این باعث صرفه جویی در وقت شما خواهد شد. مهمترین مزیت دادن وکالت فروش به دیگری همین مورد است! اما مزایای دیگری مثل کاهش هزینه ها، جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو (در صورتی که طرف مقابل وکیل دادگستری باشد)، عدم نیاز به سند و ... نیز دارد.

اما از معایب دادن وکالت فروش به دیگری می‌توان به مواردی نظیر ابطال وکالتنامه با فوت، جنون و ... خریدار و فروشنده، نداشتن تاثیر در صورت از بین رفتن قرارداد، و از همه مهمتر بالا بودن ریسک در این نحوه معامله اشاره کرد.

 

آنچه در وکالت فروش خودرو باید نوشته شود

 موضوع وکالت، اطلاعات هویتی موکل (مالک) و وکیل، اطلاعات دقیق خودرو، حیطه اختیارات وکیل، مدت اعتبار وکالت از جمله موارد مهمی هستند که ذکر آن ها در وکالت فروش خودرو الزامیست. البته موکل می‌تواند تمام شرایط و توافقات خود با طرف مقابل را در وکالتنامه درج کند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

با این حال بهتر است پیش از دادن وکالت فروش به دیگری، از طریق مشاوره حقوقی تلفنی یا مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان با کارشناسان موسسه حقوقی وکلای تلفنی مشورت کنید. کارشناسان ما هرآنچه باید بدانید و در وکالت فروش درج کنید را به شما خواهند گفت. در نتیجه خیال شما از بابت قانونی و اصولی بودن وکالت، آسوده خواهد شد.

 

 

 

مشاوره حقوقی ارث 
مشاوره حقوقی تقسیم ترکه 
وکیل ارث 
مشاوره حقوقی انحصار وراثت 
درباره ما 

 

چگونگی تنظیم وکالت فروش خودرو ورثه‌ای

شرط فروش و نقل و انتقال سند خودرو ورثه‌ای، این است که انحصار وراثت انجام شده باشد. بنابراین تا قبل از انحصار وراثت هیچکدام از ورثه نمی‌توانند اقدام به فروش، انتقال یا تعویض پلاک ماشین ورثه‌ای کنند. شما هم اگر می‌خواهید خودرویی با این شرایط بخرید، بهتر است ابتدا از این که آیا انحصار وراثت انجام شده یا نه اطمینان پیدا کنید!

پس از دریافت گواهی انحصار وراثت، ورثه می‌توانند وکالت فروش خودرو را به یکی از وراث یا خریدار خودرو بدهند تا کارهای انتقال سند و تعویض پلاک را انجام دهد. بنابراین گواهی انحصار وراثت، مهمترین مدرک برای انجام این معامله است و این موضوع ارتباطی به نحوه فروش ماشین متوفی (وکالتی یا مستقیم) ندارد!

نکته مهم دیگر در خرید ماشین ورثه‌ای این که سند ماشین، مفاصا حساب مالیاتی متوفی، وصیت نامه متوفی هم باید بررسی شوند و تازه پس از کامل بودن همه آن ها می‌توان خودرو متوفی را معامله کرد یا وکالت فروش آن را به دیگری داد.

برای اطلاع از نحوه دریافت گواهی انحصار وراثت و مدارک لازم برای آن، حتما مقالات موجود در سایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی که در این باره نگارش شده اند را با دقت مطالعه کنید. یا این که با استفاده از مشاوره حقوقی با وکیل ارث موسسه ما، پاسخ سوالات خود را دریافت نمایید.

 

 

 

فروش ماشین

 

ابطال وکالت فروش خودرو ورثه‌ای

اگر چنانچه پس از دادن وکالت فروش خودرو ورثه‌ای به دیگری معلوم شود که خودرو به نام متوفی و جزو ماترک او نبوده، وکالت باطل خواهد شد. فوت و جنون وکیل یا یکی ار ورثه نیز دومین موردی است که باعث ابطال وکالت فروش می‌شود. در ضمن اگر چنانچه مشخص شود همه وراث به فروش خودرو راضی نبوده اند و وکالتنامه را امضا نکرده اند هم وکالتنامه باطل خواهد شد.

به طور کلی معامله خودرو یا ملک ورثه‌ای از جمله معاملات حساس و دشوار است که نیازمند طی مراحل طولانی می‌باشد. به همین دلیل هم است که ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی، مشاوره حقوقی با وکیل ارث یا سایر وکلای متخصص و مجرب را قبل از انجام چنین معامله‌ای به همه شما عزیزان توصیه می‌کنیم.

 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه عمادی

باسلام،، انتقال سند ماشین متوفی، فقط با ارائه سند وسیله نقلیه، امکان‌پذیر است. بنابراین در صورتیکه سند خودرو، از بین رفته یا گم‌شده یا به هر دلیل دیگری وجود نداردنمی‌توان برای انتقال پلاک خودروی متوفی اقدام نمود. ابتدا باید انحصار وراثت انجام شود. سپس باید وکالتنامه از طرف همه ورثه و برای صدور سند المثنی خودرو اقدام کرداگر مهلت قانونی تمام شود و وارثان، برای انتقال پلاک خودروی متوفی اقدامی نکرده باشند، پلاک خودرو متوفی توسط پلیس راهور از اعتبار ساقط می‌گردد. بنابراین در صورت تردد با پلاک متوفی، وسیله نقلیه توقیف شده و به پارکینگ منتقل خواهد شد


دانیال جمشیدی پور

با سلام تا قبل از انجام امور انحصار وراثت نمیتوان معامله ای نسبت به اموال ورثه ای انجام نمود


راضیه دهقان

سلام و عرض ادب زمانی فردی بخواهد خودرویی که مربوط به وراث متوفی باشد را خریداری کند باید گواهی حصر وراثت را زمان خریداری وراث ارئه بدهند و چون رضایت همه وراث مهم است و نیاز به امضا ذیل قرار داد میباشد اگر همه وراث رضایت داشته باشند میتوانند طبق وکالت فروش جهت انتقال خودرو به یکی از وراث بدهند تا کارهای انتقال انجام شود


رحمنی

هزینه وکالت تعویض پلاک خودرو بر عهده فروشنده است. هزینه وکالت‌نامه تعویض پلاک خودرو هر ۴ سال یک‌بار تغییر می‌کند. سال ۹۹، این مبلغ حدود ۱۴۰ هزار تومان در نظر گرفته‌شد، لذا تا سال ۱۴۰۳ همین مبلغ اعتبار دارد


ع . ح

با سلام و احترام لازم به توضیح است که، اگر ورثه ای بخواهد ، ماشین متوفی را به فروش برسانند، می توانند با حضور در دفتر اسناد رسمی ، نسبت به اعطای وکالت به یکی از ورثه و یا اعطای وکالت به شخصِ خریدار، این اقدام را انجام دهند. اما نکته ای که وجود دارد این است که ، حضور تمامی ورثه در دفتر اسناد رسمی لازم می باشد و چنانچه یکی از ورثه ، حاضر نشود و وکالت نامه هم توسط سردفتر اسناد رسمی صادر بشود و حتی با آن وکالتنامه، شخصِ خریدار، نسبت به تعویض پلاک و انتقال مالکیتِ خودرو ، در مراکز تعویض پلاک هم اقدام کند ، آن ورثه ای که وکالت نداده است ، در آینده می تواند برای تمام وراث و حتی شخص خریدار، به لحاظ قانونی ، اقدام به شکایت کند . چرا که ماشین متوفی و یا هر کدام از اموال متوفی، تحت مالکیتِ مشاعیِ هر یک از ورثه ، قرار دارد و واگذاری یا فروش این اموال، نیازمند اذن و اجازه و رضایت هر یک از ورثه می باشد و چنانچه این اموال، بدون اجازه یا بدون اذنِ هر یک از ورثه به فروش برسد، عملا چون آن ورثه ، مالکیت مشاعی در آن اموال داشته است و سایر وراث ، سهم ایشان را به نحوی فروخته اند، آن ورثه می تواند نسبت به فروش مال غیر شکایت و برای خریدار و سایر ورثه ، موانع قانونی ایجاد کند لذا توجه داشته باشید که حتما در وکالتنامه های انتقال اموال متوفی ، که توسط ورثه تنظیم می شود، تمامی اسامی ورثه که در گواهیِ حصر وراثت آورده شده است، در وکالت نامه آمده باشد که در غیر این صورت، دردسرهای قانونی برای شما ایجاد خواهد شد


بهنام رحمانی فرد

با سلام وکالت فروش خودرو یا ملک خود را به فرد دیگری داده اید، در این صورت فرد مذکور که همان وکیل شما در این امر محسوب می‌شود، تمام کارهای فروش و انتقال سند را انجام خواهد داد و این باعث صرفه جویی در وقت شما خواهد شد. مهمترین مزیت دادن وکالت فروش به دیگری همین مورد است! اما مزایای دیگری مثل کاهش هزینه ها، جلوگیری از سوء استفاده افراد سودجو (در صورتی که طرف مقابل وکیل دادگستری باشد)، عدم نیاز به سند و ... نیز دارد. اما از معایب دادن وکالت فروش به دیگری می‌توان به مواردی نظیر ابطال وکالتنامه با فوت، جنون و ... خریدار و فروشنده، نداشتن تاثیر در صورت از بین رفتن قرارداد، و از همه مهمتر بالا بودن ریسک در این نحوه معامله اشاره کرد.


مهران رمضان پناه

سلام؛ ابطال وکالت فروش خودرو چه ساده چه وکالت بلاعزل، شرایط خاصی دارد. این شرایط به شرح زیر است: ۱-ابطال وکالت فروش خودرو بعد از فوت وکیل یا موکل؛ ۲-از بین رفتن مورد وکالت؛ ۳-اتمام تاریخ وکالت.


وحید فراست

ابتدا باید انحصار وراثت معلوم گردد و بعد تقسیم ترکه و باقی مراحل مربوط به این مورد که حتما باید انجام پذیرد


ف.م

اگر فرد متوفی، دارای چندین وارث باشد و یک یا چند نفر از این وارثان، سهم الارث خودشان را بخواهند، می‌توانند اجازه استفاده از خودروی متوفی را ندهند. در این صورت، تردد با ماشین متوفی، غیرقانونی استهرچند تردد با ماشین متوفی، جرم نیست اما به دلیل وجود محدودیت زمانی برای انتقال پلاک ماشین متوفی و همچنین به دلیل احتمال بروز مشکلات حقوقی و قضایی، پلیس راهور از وارثان خودروی متوفی درخواست کرده تا هرچه سریع‌تر جهت تعیین تکلیف پلاک خودرو متوفی، اقدام نمایند.


آزاده

اگر سند قطعی خودرو به متوفی باشد همه ورثه با در دست داشتن گواهی حصر وراثت می توانند در یکی از دفاتر اسناد رسمی به خریدار وکالت فروش و تعویض پلاک دهند . خریدارشخصا نسبت به تعویض پلاک و تنظیم سند قطعی به نام خودش یا هر شخص دیگر اقدام می کند


قجری

وقتی که وکیلی برای خود تعیین می‌کنید و با او شرط و قرارداد انجام کاری را منعقد می‌کنید، شما موکل می‌شوید و اختیار کارتان را در زمینه‌ای مشخص به وکیل می‌سپارید. وکالت خرید و فروش خودرو هم همین است؛ یعنی یک نفر از جانب شما پای معامله حاضر می‌شود و به‌جای‌تان کار خرید یا فروش را انجام می‌دهد. پس هم در نقش خریدار و هم در نقش فروشنده می‌توانید وکیل داشته باشید.


کوکبی

پس از فوت فرد اولیم اقدام لازم اخد گواهی انحصار وراثت میباشد که لازمه امکان تصرف در اموال متوفی است و خوردو هم از این امر مستثنی نیست .فلذا برای فروش اموال متوفی و خودرو وی همه وراث می‌توانند به یک از وراث وکالت تام داده تا او با اجازه مابقی بتواند خودرو را به شخص ثالث منتقل نماید .


محمد مومنی

مطابق قاعده العقودتابعه للقصود ، قرارداد تابع قصد واقعی طرفین است. بنابراین اگر دوطرف، قراردادی منعقد نمایند و مقصود آنان عقد دیگری باشد، عمل حقوقی تابع موردی است که قصد نموده اند، هر چند عنوان دیگری برای آن انتخاب کرده باشند. یکی از مواردی که رویه قضایی در سالهای اخیر به طور فزایندهای با آن رو به رو شده، استفاده از پوشش وکالت به منظور انتقال مالکیت است؛ که به دلایل مختلف واقع میشود. استفاده از قالب وکالت به منظور انتقال مالکیت مطلقا صحیح نیست، حتی در مواردی که استفاده از عقد وکالت به منظور انتقال مالکیت صحیح است ، ماهیت یکسانی ندارد، زیرا با توجه به شرایط معامله، ماهیت این عمل در برخی از موارد بیع به همراه وکالت و در مواردی دیگر اماره ای بر وقوع عقد بیع سابق است که تفاوت این دو ماهیت در زمان انتقال مالکیت جلوه گر میشود. اما در هر دو مورد، عقد وکالت با جنون، فوت و سفه منفسخ میشود درحالیکه حق مالکیت وکیل بر مال، پا برجا میماند


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همانطور که می دانیم قانون گذار، در قانون مدنی مساله ارث را پیش بینی نموده و مقرر داشته تا پس از فوت هر شخص، اموال بجا مانده از او، تحت عنوان سهم الارث، به ورثه شرعی و قانونی وی، تعلق گیرد که البته، وراث، در پذیرش یا عدم پذیرش ارث مختار هستند.در صورت پذیرش ارث، وراث می توانند، اقدام به هرگونه تصرفی که تمایل دارند، در سهم الارث خود نمایند که از جمله آن خرید و فروش سهم الارث است. در صورتی که مال موروثی، ملک باشد و وراث، در آن، به صورت مشاعی، شریک باشند، خرید و فروش ملک ورثه ای، شرایط و قواعد مخصوص به خود را خواهد داشت و بدون رعایت آن ها، معامله ملک ورثه ای، صحیح یا نافذ، نخواهد بود. رضایت همه وراث و اخذ اجازه از دادستان، بر فروش سهم الارث شخص محجور، در شرایطی که بین ورثه، فرد محجوری وجود دارد، از جمله شرایط و مراحل خرید و فروش ملک ورثه ای، بوده و در صورت تمایل به انتقال سند رسمی مال موروثی، به نام خریدار جدید، داشتن مدارکی از قرار گواهی انحصار وراثت و برگه پرداخت مالیات بر ارث، ضروری است. بعد از انجام این روند و روال می توان نسبت به انقاد قرارداد وکالت در فروش خودرو اقدام نمود اما به جهت ریزه کاری های مهمی که در ادامه کار اهمیت آن اشکار خواهد شد توصیه ما استفاده از وکلای موسسه می باشد.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب شرط فروش و نقل و انتقال سند خودرو ورثه‌ای، این است که انحصار وراثت انجام شده باشد. بنابراین تا قبل از انحصار وراثت هیچکدام از ورثه نمی‌توانند اقدام به فروش، انتقال یا تعویض پلاک ماشین ورثه‌ای کنند. شما هم اگر می‌خواهید خودرویی با این شرایط بخرید، بهتر است ابتدا از این که آیا انحصار وراثت انجام شده یا نه اطمینان پیدا کنید! پس از دریافت گواهی انحصار وراثت، ورثه می‌توانند وکالت فروش خودرو را به یکی از وراث یا خریدار خودرو بدهند تا کارهای انتقال سند و تعویض پلاک را انجام دهد. بنابراین گواهی انحصار وراثت، مهمترین مدرک برای انجام این معامله است و این موضوع ارتباطی به نحوه فروش ماشین متوفی (وکالتی یا مستقیم) ندارد! نکته مهم در خرید ماشین ورثه‌ای این که سند ماشین، مفاصا حساب مالیاتی متوفی، وصیت نامه متوفی هم باید بررسی شوند و تازه پس از کامل بودن همه آن ها می‌توان خودرو متوفی را معامله کرد یا وکالت فروش آن را به دیگری داد. اگر چنانچه پس از دادن وکالت فروش خودرو ورثه‌ای به دیگری معلوم شود که خودرو به نام متوفی و جزو ماترک او نبوده، وکالت باطل خواهد شد. فوت و جنون وکیل یا یکی ار ورثه نیز دومین موردی است که باعث ابطال وکالت فروش می‌شود. در ضمن اگر چنانچه مشخص شود همه وراث به فروش خودرو راضی نبوده اند و وکالتنامه را امضا نکرده اند هم وکالتنامه باطل خواهد شد.


امین

شرط فروش و نقل و انتقال سند خودرو ورثه‌ای، این است که انحصار وراثت انجام شده باشد. بنابراین تا قبل از انحصار وراثت هیچکدام از ورثه نمی‌توانند اقدام به فروش، انتقال یا تعویض پلاک ماشین ورثه‌ای کنند. شما هم اگر می‌خواهید خودرویی با این شرایط بخرید، بهتر است ابتدا از این که آیا انحصار وراثت انجام شده یا نه اطمینان پیدا کنید!


یونس

با سلام صاحب خودرو یه سرباز بوده که خودکشی کرده و فوت کرده و تاریخ وکالت نامه تموم شده من چگونه میتوانم تعویض پلاک انجام دهم


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.